Як і коли потрібно міняти гальмівну рідину

Як і коли потрібно міняти гальмівну рідину

Гальмівна рідина для багатьох водіїв – одна з найзагадковіших і незрозумілих технічних рідин, які застосовуються в автомобілі. Які властивості гальмівної рідини? Як вона працює? Чи небезпечна для вас та для машини? Як швидко псується?

Як часто потрібно міняти гальмівну рідину? Види гальмівних рідин

Що таке гальмівна рідина

Гальмівна рідина – це спеціальна рідина, призначена для заповнення гідравлічної гальмівної системи автомобіля та забезпечує її працездатність за будь-яких умов експлуатації. Як і всі інші рідини, наприклад, вода, вона має найважливішу властивість – нестисливість. Спеціально розроблений хімічний склад дозволяє гальмівній рідині не закипати при сильному нагріванні та не замерзати на морозі. Головне для цієї рідини завжди залишатися рідиною.

На всіх сучасних легковиках гальмівна система гідравлічного, тобто рідинного типу влаштована однаково. Саме гальмівна рідина передає зусилля від ноги водія на виконавчі гальмівні механізми. У цьому вся хитрість.

Читайте також Розшифровка маркування шини. Що означають цифри і букви на шинах?

Як і коли потрібно міняти гальмівну рідину
Гальмівна рідина передає зусилля від ноги водія на виконавчі гальмівні механізми.

Як працює гальмівна рідина

Простими словами принцип роботи гідравлічної гальмівної системи має такий вигляд. Натискаючи на педаль гальма, водій приводить в дію поршень головного гальмівного циліндра. Поршень тисне на гальмівну рідину, якою заповнені контури гальмівної системи. Завдяки нестисливості рідина приводить в дію виконавчі гальмівні механізми: поршні висуваються з супортів і натискають на гальмівні колодки, а ті – притискаються до гальмівних дисків або барабанів. Тертя між колодками та дисками уповільнює машину. Як тільки водій відпускає педаль, тиск у гальмівній системі зникає — колодки перестають стикатися з дисками чи барабанами.

Читайте також Як вибрати антифриз? Коли міняти охолоджуючу рідину?

Які властивості має гальмівна рідина

Головну властивість гальмівної рідини ми вже згадали: вона не повинна замерзати на морозі і закипати при нагріванні як мінімум пару сотень градусів. Теоретично в гальмівну систему можна залити, наприклад, звичайну воду, спирт або, скажімо, ртуть – стискатися при натисканні на педаль гальма вони так само зможуть передавати зусилля на виконавчі гальмівні механізми. Але наскільки доречною є заміна спеціальної гальмівної рідини на іншу?
При гальмуванні виконавчі гальмівні механізми надзвичайно сильно нагріваються, а разом із ними гріється і гальмівна рідина. Якщо рідина почне кипіти, вона втратить нестисливість і не зможе передавати необхідне для уповільнення гальмівне зусилля. “Педаль стала ватяною” — ось найточніший опис цієї проблеми.

Зміняться властивості неправильної рідини і на морозі – вона може замерзнути і перетворитися на лід. І тут також передавати зусилля вона також зможе. Спеціальна гальмівна рідина повністю замерзає за мінус 60–75 градусів або нижче.

Пред’являються до гальмівної рідини та вимоги іншого плану. Вона має змащувати компоненти гальмівної системи, не роз’їдати трубки, шланги, гумові ущільнювачі. Словом, це складний хімічний “коктейль” із безліччю присадок.

Куди доливати гальмівну рідину

Гідравлічна гальмівна система може працювати за єдиної умови – коли рідина повністю заповнює її контури. З появою у системі повітряних бульбашок педаль при гальмуванні може провалитися. У міру зношування гальмівних колодок і дисків поршні в супортах висуваються все далі і далі, а значить, системі потрібно все більший обсяг рідини. Ця рідина додається автоматично – вона надходить із спеціального розширювального бачка, який є на будь-якій машині.

Читайте також Система ABS: що це таке? Принцип роботи антиблокувальної системи

Як і коли потрібно міняти гальмівну рідину
На кришці бачка або його корпусі зображено значок у вигляді восьмикутника, всередині якого знаходиться схематичне зображення колеса та двох колодок.

Бачок з гальмівною рідиною зазвичай знаходиться під капотом у доступному місці. Шукати його потрібно з боку водія. На кришці бачка або його корпусі зображено значок у вигляді восьмикутника, всередині якого знаходиться схематичне зображення колеса та двох колодок.

Зрозуміти, що перед вами саме бачок для гальмівної рідини, можна ще за однією ознакою — до його кришки підходять дроти. У бачку знаходиться датчик низького рівня рідини: коли рівень падає нижче критичної позначки, система активує контрольну лампу на панелі приладів.

Типи гальмівної рідини

Гальмівна рідина за час свого існування зазнала безліч змін. Важливо розуміти, рідина якого типу підходить вашому авто.

Масляно-спиртова гальмівна рідина

Першими в автомобілях почали застосовувати масляно-спиртові гальмівні рідини. Вони переважно складаються із суміші касторової олії та бутилового спирту і в сучасних автівках вже не застосовуються. Такі рідини іноді потрібні власникам автораритетів. Масляно-спиртові рідини лояльні до старих гальмівних систем – вони не роз’їдають шланги та ущільнювальні манжети, виготовлені із звичайної гуми. Мінус у тому, що такі рідини не переносять високих температур і рано закипають, а на морозі стають в’язкими. Застосування цих складів на сучасних дискових гальмах практично неможливе. Масляно-спиртові рідини не вбирають вологу і псуються. При попаданні на фарбу вони її не роз’їдають. Попадання такої рідини на шкіру також не завдає серйозної шкоди.

Гліколева гальмівна рідина

Гліколеві гальмівні рідини створюються на основі поліетиленгліколів та поліефірів борної кислоти. Вони — чиста отрута. Потрапляючи на лакофарбове покриття, такі рідини буквально вбираються усередину фарби. Вони настільки агресивні, що всі ущільнювачі для гальмівної системи доводиться виготовляти із спеціальної стійкої хімічно гуми. Зате гліколеві рідини киплять при температурі за 250.

Одна з їх негативних властивостей — гігроскопічність, тобто здатність вбирати з повітря вологу. Згодом гліколева рідина розбавляється водою настільки, що температура її кипіння опускається до 140-150 градусів. А відбувається це незабаром — буквально за пару-трійку років, незалежно від того, як часто і багато ви користувалися автомобілем. Волога в гальмівній рідині не просто погіршує гальмування, вона починає роз’їдати гальмівну систему зсередини, викликаючи корозію.

Якщо гліколева гальмівна рідина потрапила на шкіру, негайно промити забруднену ділянку струменем води, а потім водою з милом. При попаданні рідини в очі потрібно промивати їх великою кількістю води протягом як мінімум 15 хвилин, утримуючи повіки у відкритому стані, а потім звернутися до лікаря для надання додаткової допомоги.

Силіконова гальмівна рідина

Є ще один вид гальмівних рідин — силіконова. Ці рідини виробляються на основі кремнійорганічних сполук. Їх можна назвати найдосконалішими. Температура кипіння силіконової рідини – понад 350 градусів. Вологу така рідина ззовні не вбирає. Навіть за мінус 100 градусів за Цельсієм властивості цієї рідини майже не змінюються. Але є великий недолік – вона майже не змащує компоненти гальмівної системи і не може використовуватися в машинах з ABS. Іншими словами, не підходить для більшості сучасних автомобілів.

Як підібрати гальмівну рідину

Правильно підібрати гальмівну рідину не складніше, ніж моторне масло чи антифриз. Головне – не змішувати між собою рідини різного типу. Зневажливе ставлення до цієї поради може призводити до пошкодження компонентів гальмівної системи та появи течій.
“Сьогодні гальмівну рідину підведено під єдині стандарти. Насамперед треба дивитися специфікацію вашого автомобіля – там все прописано. Навіть не важливо, який виробник. Специфікація означає певні властивості рідини. Другий момент: чим вища температура кипіння рідини, тим краще. Потрібно дивитися ці параметри в першу чергу. А за складом гальмівні рідини однієї і тієї ж специфікації плюс-мінус однакові. Якщо ви не знаєте, яка рідина специфікації потрібна вашому автомобілю (хоча в мережі знайти таку інформацію легко), дивіться на температуру кипіння. Чим вище – тим краще”.

Сучасні гальмівні рідини прийнято класифікувати за міжнародним стандартом DOT. Саме це маркування вказується в інструкції з експлуатації автомобіля і нерідко наноситься на розширювальний бачок. Виробник може бути будь-яким, але на маркування DOT звернути увагу ви зобов’язані, адже це приналежність рідини до того чи іншого стандарту. За абревіатурою DOT (Department of Transport) йде цифра, що означає клас рідини.

Читайте також Як швидко прогріти салон автомобіля зимою

Як і коли потрібно міняти гальмівну рідину
Підібрати гальмівну рідину не складніше, ніж моторне масло чи антифриз. Головне – не змішувати між собою рідини різного типу.

Класифікація гальмівних рідин

Гальмівна рідина DOT 3

Що означає маркування гальмівної рідини DOT3? До класу DOT 3 відносять найпростіші гліколеві рідини. Вони закипають не раніше, ніж на 205 градусах, будучи новими. При вбиранні вологи ця характеристика може падати до плюс 140. Недолік рідин DOT 3 полягає в тому, що вони не дуже добре підходять для машин з ABS.

Гальмівна рідина DOT 4 та DOT 5.1

А що ж означає DOT 4? Це маркування говорить, що перед вами більш вдосконалені гліколеві гальмівні рідини зі спеціальними присадками. Саме рідини DOT 4 заливаються у гальмівні системи більшості сучасних машин. Рідини DOT 4 закипають за 230/155 градусів за Цельсієм, а DOT 5.1 — за 260/180. DOT 5.1 призначені переважно для застосування в спортивних автомобілях.

Гальмівна рідина DOT 5

Рідини DOT 5 створюються з урахуванням силіконів. Це дорогі склади, придатні для застосування у спеціально спроектованих під них гальмівних системах – рідкісних та дорогих спорткарах. Зплутати їх з DOT 5.1 легко, але вони принципово інші. Щоб уникнути плутанини на упаковці дається розшифровка: SBBF означає рідину на базі силікону, NSBBF рідина, в якій силікону немає.

Як часто міняти гальмівну рідину

Головним показанням до заміни гальмівної рідини гліколевого типу є вік. Однак у ряді випадків потрібно потурбуватися про заміну варто навіть до зазначених двох-трьох років. Гальмівну рідину повністю замінюють, якщо:

  • виконуються будь-які дії з гальмівною системою, що вимагають подальшого прокачування (заміна трубок, шлангів, гальмівних циліндрів).
  • при явному погіршенні ефективності гальм.
  • при виявленні сильного забруднення рідини у розширювальному бачку.

Зрозуміти, що гальмівна рідина вже постаріла, можна за її кольором. Будучи новою, вона має трохи жовтуватий відтінок. У процесі старіння гальмівна рідина стає все більш жовтою і візуально починає нагадувати моторну оливу, потім перетворюється на коричневу або навіть чорну жижу.

Головне з гальмівною рідиною – це вчасно її замінювати. Це гігроскопічна рідина, вона вбирає воду, і температура закипання починає знижуватися. Це небезпечно. Хоча б раз на три-чотири роки рідину треба міняти. Коштує вона дешево і заміна її проста. Коли у гальмівній рідині розчиняється вода, вона стає корозійно-небезпечною. Насамперед страждають робочі та гальмівні циліндри та головний гальмівний циліндр.

Перевірити гальмівну рідину можна за допомогою спеціальних тестерів буквально за одну хвилину. Достатньо опустити в розширювальний бачок тест-смужку або щупи електронного пристрою та оцінити результати вимірів.

Читайте також Як підготувати автомобіль до зими

Як і коли потрібно міняти гальмівну рідину
Перевірити гальмівну рідину можна за допомогою спеціальних тестерів буквально за одну хвилину.

Вартість заміни гальмівної рідини

Оскільки майже у всіх сучасних автівках у ролі гальмівної рідини використовуються рідини на базі гліколей, вони вимагають досить частої заміни приблизно раз на два-три роки. Але хвилюватися не потрібно: операція коштує розумних грошей, так само як і сама гальмівна рідина.

Здійснити заміну гальмівної рідини можна в будь-якому автосервісі або самостійно. Фахівці візьмуть за роботу в районі 200-400 гривень, ще від 200 до 500 гривень доведеться віддати за саму гальмівну рідину. Її знадобиться не більше літра. Щоправда у разі непередбачених проблем, наприклад, поломки штуцерів чи виявлення течі, витрати можуть значно зрости.

Куди витікає гальмівна рідина

Витоки з системи гальмівної рідини – найстрашніше явище, яке залишати поза увагою категорично не можна. Коли на панелі приладів вашого авто загоряється і не гасне піктограма стоянкованого гальма в поєднанні зі STOP, потрібно терміново зупинитися і перевірити рівень гальмівної рідини.

За відсутності витоків у гальмівній системі рівень рідини не просто не знижується, а часом навіть зростає (через те, що рідина вбирає вологу). Опускатися нижче мінімального рівня рідина може лише у двох випадках: при негерметичності та надмірному зносі гальмівних колодок/дисків. Текти гальмівна рідина може як через пошкодження гальмівних трубок та шлангів, так і через манжети гальмівних циліндрів.

Як і коли потрібно міняти гальмівну рідину
Витоки з системи гальмівної рідини – найстрашніше явище, яке залишати поза увагою категорично не можна.

Перше, що потрібно зробити при зниженні рівня в бачку, — долити рідину і потім починати шукати можливі проблеми. Це дозволить уникнути заповітрювання контурів.

Насторожити водія має характерний запах: гальмівна рідина злегка віддає оцтом і рибними стравами. При витоку рідини з системи цей аромат можна відчути.

Читайте також Коли і як потрібно міняти оливу в автоматичній коробці передач, варіаторі та роботі

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.