Що таке система ABS, з чого вона складається, як працює антиблокувальна система. Конструкція антиблокувальної гальмівної системи та принцип її роботи. Види АБС.
Для чого потрібна ABS в автомобілі
Що таке ABS?
ABS розшифровується як anti-lock braking system, а в транскрипції українською мовою АБС означає антиблокувальна система. ABS (АБС) – це система, яка запобігає блокуванню коліс автомобіля при гальмуванні. Принцип її роботи полягає у наступному ефекті. Якщо під час інтенсивного гальмування автомобіля одне або кілька коліс блокуються і починають ковзати по поверхні дороги, то АБС автоматично послаблює тиск гальмівної рідини у відповідній магістралі, і колесо знову почне обертатися. При цьому, якщо педаль гальма натиснута водієм постійно, цей процес блокування-розблокування колеса в ковзанні триває безперервно до кінця гальмування і, як правило, здійснюється декілька разів на секунду. Подібна робота гальмівної системи з АБС дозволяє автомобілю залишатися керованим навіть під час інтенсивного та екстреного гальмування.
Іншими словами, система ABS запобігає стопорінню коліс і запобігає юзу при гальмуванні, що позитивно позначається на курсовій стійкості та керованості транспортного засобу впід час гальмування.
Для чого потрібна ABS?
Головне завдання антиблокувальної системи гальм — зберегти керованість транспортного засобу під час руху.
Втім, вона має ще декілька властивостей:
- зберігає автомобіль керованим під час інтенсивного та екстреного гальмування;
- забезпечує рівномірне та прямолінійне гальмування на поверхнях з неоднорідним покриттям та різним коефіцієнтом зчеплення;
- скорочує гальмівний шлях на рівних та твердих поверхнях з рівномірним покриттям та досить високим коефіцієнтом зчеплення.
Конструкція системи ABS
Конструкція антиблокувальної системи інтегрована в штатну гальмівну систему всіх сучасних автомобілів і включає наступні компоненти:
Датчики швидкості
Датчики швидкості працюють за принципом магнітної індукції та прикріплені нерухомо до маточини кожного колеса, а в деяких ABS, до редуктора задньої осі. Вони є магнітною котушкою. У кожній маточині знаходиться зубчастий вінець. При обертанні коліс у котушці утворюється струм, а його величина залежить від швидкості обертання коліс. Отримані датчиками дані передаються на електронний блок керування ABS.
Електронний блок управління (ЕБУ)
ЕБУ аналізує отримані дані з датчиків та розраховує момент блокування коліс, стежить за тиском рідини в гальмівній системі та при необхідності віддає регулюючі команди модулятору з клапанами для перекривання необхідного гальмівного контуру.
Модулятор із клапанами
Модулятор із клапанами інтегрований в основну гальмівну магістраль. Отримавши сигнал від ЕБУ, перший клапан модулятора короткочасними імпульсами перекриває доступ гальмівної рідини, регулюючи тим самим тиск гальмівних механізмів.
Гідроакумулятор
Гідроакумлятор дозволяє регулювати тиск у системі. Якщо тиск наближається до максимально допустимого другий електромагнітний клапан зливає гальмівну рідину в гідроакумулятор. При нестачі рідини вона знову надходить з гідроакумулятора в гальмівну магістраль.
Насос ABS
Насос встановлюється на антиблокувальні системи не завжди і працює він тільки в момент активації АБС, що дозволяє швидко відновити тиск у гальмівній системі автомобіля.
Читайте також Що таке круїз-контроль. Принцип роботи. Види круїз-контролю
Принцип роботи ABS
Принцип роботи антиблокувальної гальмівної системи доволі простий. Як працює система ABS?
Щойно водій з великим зусиллям натискає на педаль гальма і продавлює її, як то кажуть, у підлогу, він відразу ж відчує характерний звук “тріскотіння” і пульсацію на педалі. Це означає, що антиблокувальна система спрацювала. Під час цього процесом гальмування керує не тільки водій, а й електронний блок управління системи ABS. У цей момент датчики зчитують швидкість обертання коліс та тиск у гальмівній магістралі. ЕБУ розраховує необхідну швидкість уповільнення обертання для цієї ситуації і передає команду модулятору для перекриття того чи іншого гальмівного контуру. При збігу швидкості уповільнення з проектним доступ рідини до гальмівного контуру відновлюється. В сучасних системах ABS така операція може проводитись для кожного контуру до двадцяти разів на секунду. Тим самим система не допускає блокування коліс при екстреному та інтенсивному гальмуванні і дозволяє автомобілю залишатися керованим.
Види систем ABS
Антиблокувальні системи гальм бувають декількох видів:
- чотирьохканальна – це система, в якій є чотири датчики, які контролюють індивідуально кожне колесо. Така схема на сьогоднішній день найефективніша;
- триканальна – це система з трьома датчиками, один з яких працює на задній осі, а два інших на парі передніх коліс;
- двоканальна система – це система, яка керується окремими датчиками на передній та задній осях;
- одноканальна – це система, в якій встановлений лише один датчик на задньому мосту, і він спрацьовує при блокуванні двох задніх коліс. Така система ABS найдешевша у виробництві, але вона найменш ефективна.
Перші системи ABS були одноканальними та працювали тільки на задній осі автомобіля. Причому механізми спрацьовували одночасно і однаково впливали на обидва колеса задньої осі. Сучасні антиблокувальні системи підтримують чотири канали, по одному на кожне колесо, кожен із яких може працювати незалежно.
Крім того, згодом функціонал антиблокувальної системи розширився і за допомогою різних налаштувань електронного блоку управління до неї також змогли інтегрувати систему розподілу гальмівних зусиль EBD. Ця система працює на випередження і контролює розподіл гальмівних зусиль на механізми ще до блокування коліс. Також корисною стала система Brake Assist — це система, яка допомагає водієві при екстренному гальмуванні. Крім того, пізніше до роботи в ABS та EBD додали датчики положення рульового колеса, дросельної заслінки та поперечного прискорення, що дозволило вмонтувати в блок АБС протибуксувальну систему та систему курсової стабілізації ESP.
Читайте також Розшифровка маркування шини. Що означають цифри і букви на шинах?