Як підібрати охолоджуючу рідину для двигуна авто і не помилитись. Що таке антифриз? Коли і як його потрібно міняти. Види охолоджуючих рідин.
Як правильно підібрати охолоджуючу рідину
Що таке антифриз
Антифриз – це рідина, яка охолоджує, без якої неможливе нормальне функціонування автомобіля. Він складається з двоатомного спирту – етиленгліколю (також може використовуватися пропіленгліколь або гліцерин), води та антикорозійних присадок. Завдяки своєму складу антифризи не замерзають при низьких температурах, та є набагато ефективнішими за звичайну воду, яка використовувалася в радіаторах в давні часи.
Крім того, що вода могла замерзнути в холодну погоду при непрацюючому двигуні, вона також сприяла утворенню корозії та накипу на деталях. В результаті, водієві доводилося постійно зливати та наливати воду в машину, що було незручно. Втім, вирішенням цієї проблеми вчені зайнялися ще на початку минулого століття, і перші антифризи на основі гліцерину з’явилися у 20-х роках минулого століття.
Читайте також Система ABS: що це таке? Принцип роботи антиблокувальної системи
Для чого потрібний антифриз в авто
Головна функція антифризу – охолодження двигуна. Принцип дії досить простий: рідина циркулює по системах завдяки особливому насосу та охолоджує двигун, а також підтримує його оптимальну температуру. Проте це не єдина функція антифризу. Також хімічна рідина захищає систему охолодження від замерзання, корозії та накипу. Крім цього, антифриз оберігає гумові шланги, ущільнювачі та пластмасові деталі системи від висихання та розтріскування. Таким чином, антифриз дозволяє двигуну працювати безперебійно при низьких температурах навколишнього повітря.
Чи потрібно міняти антифриз
Практично будь-який автомобіліст знає, що необхідно регулярно міняти в машині моторну оливу. Однак із антифризом ситуація діаметрально протилежна. Багато водіїв досі впевнені, що заміна охолоджуючої рідини – це абсолютно необов’язкова процедура обслуговування автомобіля. Ця помилка може привести до серйозних поломок не тільки двигуна, але й інших важливих деталей та вузлів автомобіля.
Справа в тому, що з часом можуть втрачатися властивості присадок, що входять до складу антифризу. В результаті, зменшуються антикорозійні та захисні властивості рідини, а на стінках та в каналах системи охолодження з’являються корозійні відкладення. Шматочки іржі можуть забити радіатор або пошкодити термостат. Підсумком цього стане перегрів двигуна, що негативно позначиться на його потужності та витраті палива , а в майбутньому може закінчитися зовсім поломкою двигуна.
Читайте також Коли і як потрібно міняти оливу в автоматичній коробці передач, варіаторі та роботі
Коли потрібно міняти антифриз
Найчастіше виробник вказує термін експлуатації своїх технічних рідин. Переглянути їх можна в інтернеті або на ємності з антифризом. Зазвичай термін служби антифризу становить два роки. Також бувають антифризи так званої тривалої дії, які прослужать близько чотирьох років.
Однак слід пам’ятати, що якщо машині доводиться їздити у важких умовах, наприклад, бездоріжжям або в частих пробках, навантаження на двигун зростає багаторазово, тому заміну охолоджуючої рідини доведеться зробити раніше зазначених термінів. Тож ніколи не буде зайвим заглянути в розширювальний бачок і перевірити антифриз. Якщо рівень рідини знаходиться нижче за мінімальну позначку, необхідно провести її заміну. Те саме слід зробити, якщо антифриз змінив свій колір або в ньому став помітний корозійний осад.
Які види антифризу бувають
На даний момент на ринку пропонують різні типи антифризів. Вони відрізняються за своїм складом та кольором. Умовно їх можна поділити на чотири групи:
Неорганічні (традиційні) антифризи
Такі антифризи як інгібітори корозії містять неорганічні речовини: силікати, фосфати, борати, нітрити, аміни, нітрати та їх комбінації. Наприклад, до цієї групи антифризів відноситься тосол та його різні модифікації. Головний мінус таких рідин – їх потрібно часто міняти, адже термін служби тосолу – близько двох років. Крім цього, у процесі роботи вони утворюють на всіх металевих деталях двигуна оксидну плівку, яка захищає від корозії, але водночас погіршує тепловідведення. Для старих двигунів це не було проблемою, а на нових двигунах з високим ступенем форсування це призводить до перегріву.
Читайте також Як і коли потрібно міняти гальмівну рідину
Органічні (карбоксилатні) антифризи
Карбоксилатні антифризи позначаються маркуванням G12 або G12+. Основу присадок у цих рідин складають органічні кислоти, які на відміну від неорганічних не утворюють накипу та нальоту. Насамперед, карбоксилатні антифризи підходять для сучасних алюмінієвих двигунів.
При використанні антифризів марки G12 або G12+ в патрубках не утворюється плівки, завдяки чому значно збільшується тепловідведення. Крім цього, він не утворює осаду через якийсь час і не забиває систему охолодження. Термін служби охолоджуючої рідини типу G12 або G12+ – близько 5 років. Карбоксилатні антифризи ефективно захищають метали від корозії та кавітації та забезпечують оптимальне охолодження двигуна.
Гібридні антифризи
Як не складно здогадатися за назвою, гібридний антифриз (G11) містить як органічні, так і неорганічні кислоти. В результаті рідина забезпечує комбінований захист, але і містить негативні властивості двох попередніх видів (наприклад, ефективність охолодження). У середньому термін служби гібридних антифризів марки G11 становить три роки.
Лобридні антифризи
Лобридні антифризи (марки G12++ та G13) також відносяться до змішаних типів охолоджуючої рідини. Вони містять органічну основу та мінеральні інгібітори. Такий склад утворює дуже тонку плівку, а частина присадок діє точково лише там, де корозія почала з’являтися. Не дивно, що такі антифризи коштують найдорожче. Висока вартість обумовлюється складністю виробництва. Лобридні антифризи розраховані на сучасні двигуни.
Читайте також Розшифровка маркування шини. Що означають цифри і букви на шинах?
Що означає колір антифризу
Також антифризи відрізняються своїми кольорами. У продажу можна зустріти синю, червону, зелену та навіть фіолетову рідину. Однак важливо розуміти, що колір антифризу не говорить про його склад або якість. Червоним, зеленим чи синім його роблять барвники, які додають у рідину. При цьому якихось суворих правил тут немає: кожна компанія самостійно приймає рішення, який колір застосовувати для конкретного антифризу. Наприклад, згідно з класифікацією, прийнятою концерном VAG, гібридна рідина забарвлюється в зелений колір, органічна в червоний, а фіолетовий колір використовується для лобридних антифризів.
Чи можна змішувати антифриз
Змішувати різні за властивостями охолоджуючі рідини (слід пам’ятати, що вони можуть бути однакового кольору) не рекомендується. В цьому випадку це може призвести до утворення нерозчинного осаду. Це може призвести до погіршення теплообміну та перегріву двигуна. Серед інших негативних наслідків: розм’якшення гумових деталей, а також погіршення антикорозійних властивостей та поява джерел іржі всередині контуру системи охолодження.
Щоб цього не сталося, рекомендують заливати в автомобіль антифриз, допущений безпосередньо до експлуатації безпосередньо виробником самої автівки. Необхідну інформацію можна знайти в інтернеті або отримати в сервісному центрі. Щоб не помилитися, можна, наприклад, купити антифриз, який випускається під брендом самого автовиробника.
Куди заливати антифриз
В більшості автомобілів антифриз заливається через розширювальний бачок. Перед цим процесом незайвим прочитатиме інструкцію з експлуатації авто. Не варто лити занадто швидко і багато – це загрожує утворенням повітряної пробки. Після цього слід завести двигун та дати йому попрацювати близько 10 хвилин. При цьому слід стежити за станом антифризу. За потреби потрібно долити його до кінцевої позначки. Варто пам’ятати, що охолоджуюча рідина отруйна – у разі попадання її на шкіру, необхідно відразу промити це місце чистою водою.
Читайте також Як підготувати автомобіль до зими