Вважається, що сучасні автоматичні коробки передач обслуговувати не потрібно. Однак їх ресурс можна суттєво збільшити своєчасною заміною мастила. Розглянемо, через який інтервал потрібно міняти “масло” в АКПП, варіаторі, роботі.
Багато автовиробників вважають, що рідина ATF, яка заливається в коробку передач, розрахована на весь термін експлуатації, але фактично вона не є такою. Профілактика у випадку з автоматичною коробкою набагато краща, ніж дороговартісний ремонт.
Заміна масла в коробці автомат
Коли замінюють масло в АКПП
Періодичність заміни масла в автоматичній коробці встановлюється виробником. Агрегати останнього покоління вважаються повністю необслуговуваними — олива заливається в них один раз, на заводі. Тим не менше, іноді мастило в них треба міняти. Періодичність заміни трансмісійної оливи у старіших моделей автомобілів передбачена регламентом технічного обслуговування. Нехтувати рекомендаціями виробника не варто.
На відносно старих автомобілях масло в автоматі зазвичай рекомендується міняти раз на 30–60 тисяч кілометрів пробігу. Ця процедура не менш важлива, ніж, наприклад, заміна масла в двигуні. У таких коробках все управління здійснюється суто гідравлічним способом: олива охолоджує, змащує компоненти трансмісії та керує перемиканням передач. Від чистоти та якості оливи залежить працездатність механізму.
Основна відмінність нових автоматичних трансмісій від старих полягає в тому, що вони навчилися краще адаптуватися до старіння масла. Від суто гідравлічних систем виробники перейшли до систем електронно-керованих. Однак олива і в таких трансмісіях може повноцінно виконувати свої функції лише за певної в’язкості та правильних змащувальних властивостей.
Навіть якщо на вашому авто встановлена АКПП останнього покоління, то періодичність заміни масла в ній навряд чи повинна перевищувати 90–100 тисяч кілометрів пробігу, а при експлуатації у складних умовах цей інтервал можна скоротити вдвічі (при їзді з причепом, по бездоріжжю, в горах тощо).
Міняти масло в коробці автомат потрібно, коли:
- Досягнуто певного пробігу або віку, прописаного в технічному регламенті обслуговування;
- Придбано уживаний автомобіль з АКПП, і ви не знаєте, скільки вже працює масло в трансмісії, чи є сумніви щодо його якості;
- З’явилися ривки під час руху;
- Машина відмовляється їхати назад та вперед;
- Коробка не перемикається з режимів P чи N.
Деякі з перелічених ознак говорять про неналежний рівень якості рідини.
Читайте також Як вибрати антифриз? Коли міняти охолоджуючу рідину?
Як перевірити рівень масла в автоматичній коробці передач
Рівень оливи в АКПП критично важливий для правильної роботи механізму: більшість поломок коробки безпосередньо пов’язані з нестачею мастила або його надлишком. Щоб уникнути проблем, спеціалісти рекомендують перевіряти рівень рідини при кожному технічному обслуговуванні. Однак здійснити таку процедуру іноді буває непросто — у деяких автомобілях контрольного щупа фізично немає. З цієї причини алгоритм дій суттєво відрізняється.
Якщо АКПП не має щупа
Відсутність контрольного щупа говорить про те, що ваша автоматична коробка відноситься до категорії необслуговуваних. Перевірити рівень масла в такій коробці можна тільки звернувшись у профільне СТО.
Але можна перевірити обсяг залитої оливи в автоматі самостійно. Для цього необхідно виконати наступні дії:
- Прогріти мастило в коробці, проїхавши 10-25 км.
- Розташувати автомобіль на естакаді чи оглядовій ямі.
- Встановити селектор коробки у режим P на працюючому двигуні після попереднього перемикання в інші режими.
- Відкрутити зливну пробку. Двигун при цьому має працювати.
Якщо трансмісійна рідина не витікає назовні, то її рівень недостатній. За наявності емульсії вона короткочасно тектиме рівним струменем.
На автоматичних трансмісіях автомобілів Audi, BMW та Volkswagen оцінити рівень трансмісійної рідини можна через оглядове віконце, попередньо піднявши автомобіль на підйомнику.
Якщо АКПП має щуп
Коробки з наявністю щупа передбачають можливість перевірки рівня масла самостійно. Для цього необхідно виконати наступні дії:
- Відкрити капот автомобіля та стати обличчям проти ходу машини.
- Знайти яскраво забарвлену рукоятку, розташовану ближче до перегородки моторного відсіку.
- У деяких моделях авто щуп знаходиться поряд із щупом двигуна.
Зазвичай рукоятка щупа моторної оливи має жовтий колір, а щуп оливи коробки — червоний.
Витягти щуп та протерти його насухо. Вставити назад і витягнути знову. На щупі є дві позначки з написами COLD та HOT. Перша відповідає рівню холодної рідини, а друга — гарячій. Перевіряти рівень мастила в коробці спеціалісти рекомендують на гарячому агрегаті – цей метод є точнішим.
Якщо рівень оливи перевищує правильне значення, зайву рідину необхідно злити. Якщо ж рівень менший від мінімума, потрібно долити трансмісійну оливу.
Перевірка рівня мастила може відрізнятися залежно від конкретної моделі та виробника. З методикою проведення цієї процедури варто познайомитись в посібнику з експлуатації. Наприклад, масло в коробках Mitsubishi, Mazda, Hyundai, деяких моделях Volkswagen перевіряється тільки в нейтральному положенні селектора коробки, а в автомобілях Honda тільки при вимкненому двигуні.
Читайте також Як і коли потрібно міняти гальмівну рідину
Чи потрібно міняти масло у варіаторі
Пристрій та принцип роботи безступінчастої коробки (CVT) передач відрізняються від класичного гідромеханічного автомата, але вимоги до якості та чистоти масла у варіаторів навіть вищі. Олива у варіаторах також бере участь у процесі передачі крутного моменту, а деякі моделі, як і автомати, оснащуються гідротрансформаторами. Брудне масло може забити продуктами зносу елементи коробки, тиск впаде, ремінь без змащення швидко пошкодить шківи і зруйнується сам.
Виробники рекомендують заміну рідини під час регламентного обслуговування раз у 60–80 тис. км, а спеціалісти з обслуговування пропонують це робити рази у півтора-два частіше. Процедура заміни масла в варіаторі дещо простіша і не вимагає спеціального обладнання: потрібно відкрутити зливну пробку, злити основну частину масла, потім відкрутити піддон картера коробки, злити залишки, почистити або замінити фільтри.
Чи потрібно міняти масло в роботизованій КПП
Конструкція роботизованої коробки ще простіша. Коробки з одним зчепленням обслуговуються за регламентом механічних, а ось у преселективних агрегатів із двома зчепленнями можуть бути свої нюанси. Роботизовані КПП зі зчепленнями в масляній ванні ще більш вимогливі до якості мастила, тому що в даному випадку рідина не тільки забезпечує змазування та охолодження дисків, але й циркулює в гідравлічному маслонасосі, який у коробках “сухого типу” замінений електричним. Окрім того, продукти зносу зчеплення швидше забруднюють оливу. Спеціалісти СТО рекомендують замінювати масло в роботизованих коробках не рідше ніж раз в 50-60 тис.км. пробігу.
Чи можна вивести з ладу коробку автомат новим маслом
Імовірність зіпсувати коробку дійсно існує, але це стосується запущених агрегатів з великим пробігом більше 200-250 тис. км, у яких давно не міняли оливу. У таких коробках нове мастило з хорошими миючими властивостями швидко вимиває весь бруд і продукти зношування, але це також може швидко перенести їх у вужче місце та забити масляні канали. Результат може виявитися сумним.
Ще одна проблема може бути пов’язана з функцією адаптації автоматичних коробок відповідно до їхнього технічного стану. При зносі вузлів коробки електроніка поступово піднімає тиск масла, а після промивання агрегату та зміни рідини на нову тиск в АКП може виявитися занадто високим, що може призвести до швидкого пошкодження деталей. Саме тому після повної зміни оливи обов’язково потрібно провести скидання адаптації коробки шляхом підключення до блоку керування.
Яке масло заливати в коробку автомат
В автоматичних коробках передач використовується спеціальна рідина ATF, яку в народі називають маслом для автоматичних коробок передач. Розшифровується абревіатура ATF як Automatic Transmission Fluid, тобто, буквально, рідина для автоматичних трансмісій.
За класифікацією ця рідина відноситься до трансмісійних олив, але вона виконує не лише функцію змащення. Це ще й робоча рідина гідротрансформатора – з її допомогою потужність двигуна передається до трансмісії. Характеристики рідини ATF мають величезний вплив на ефективність роботи АКПП.
Вибирати рідину ATF потрібно згідно інструкцієї заводу-виробника. Оригінальне мастило — це завжди найкращий вибір. Допустимо і використання неоригінальних замінників, які відповідають необхідним вимогам заводу-виробника.
Варто уникати дешевих неоригінальних олив. Такі рідини мають найгірші характеристики і можуть нашкодити компонентам трансмісії. У випадку з коробками останніх поколінь, які не передбачають обслуговуються, обійтися без оригінальної ATF майже неможливо.
Способи заміни масла в коробці автомат
Заміну масла в АКПП здійснюють двома методами – повною заміною або частковою. В обох випадках є свої переваги та недоліки.
Повна або апаратна заміна масла в АКПП
Повна, вона ж апаратна заміна передбачає використання спеціального обладнання, яке виганяє стару оливу під тиском. При повній заміні рідини ATF можливе відшарування відкладень з внутрішніх поверхонь коробки передач, що може призвести до засмічення соленоїдів і гідроблоку і подальшим ремонтом трансмісії.
Апаратну заміну здійснюють в наступних випадках:
- Був проведений капітальний ремонт автоматичної коробки;
- Мастило змінюється на справній коробці передач на автомобілі з невеликим пробігом (до 100-120 тис. км) — за відсутності ризику засмічення агрегату відкладеннями;
- В коробку передач було залито невідповідну рідину.
Плюси повної заміни мастила в коробці очевидні — після проведення процедури можна сміливо експлуатувати автомобіль ще як мінімум 40–80 тис. км. Мінуси також зрозумілі — здійснювати апаратну заміну рідини ATF можна лише на агрегатах, які ще не “втомилися”. Саме з цієї причини з власників машин з великим пробігом автосервіси беруть розписку про попередження про можливі негативні наслідки та відсутність подальших претензій до них.
Часткова заміна масла в АКПП
При частковій заміні трансмісійна олива просто зливається. Замість злитої оливи заливається нова. При такому способі замістити рідину повністю технічно неможливо — залишки старої рідини ATF змішуються з новою.
Часткова заміна здійснюється і наступних випадках:
- При плановій заміні масла в АКПП справному стані.
- При обслуговуванні коробки з невідомою історією обслуговування з пробігом понад 100-120 тисяч кілометрів.
В процесі часткової заміни оливи, як правило, знімається піддон і зливається весь доступний об’єм рідини без додаткового вичавлювання. Злити вдається приблизно половину від загального об’єму. Змінюється також фільтруючий елемент.
Кожен із способів підходить для різних ситуацій, тому сказати, який із них кращий, неможливо. Часткова заміна трансмісійної рідини безпечніша від повної заміни, але при її застосуванні варто скоротити міжсервісний інтервал.
Скільки коштує заміна масла в коробці автомат
Заміна мастила в АКПП не є найскладнішою чи трудомісткою процедурою. Часткову заміну можна зробити самостійно в гаражних умовах. Однак економія та недбалість при її здійсненні може призвести до появи проблем та подальшого дороговартістного ремонту.
Літом 2022 року замінити мастило та фільтр в АКПП в більшості СТО можна в середньому від 500-700 до 1500-2000 гривень. Щоправда, у цю вартість не входить сама рідина та фільтр. У середньому в класичний гідротрансформаторний автомат заливається від 6 до 8 літрів оливи.
Вартість трансмісійної оливи сильно відрізняється від виробника — від 100 грн за один літр низькоякісної рідини до 2 500 грн за той же один літр, але вже оригінального фірмового мастила.
Читайте також Система ABS: що це таке? Принцип роботи антиблокувальної системи