Взимку автомобіль експлуатується у складніших, а часом навіть в екстремальних умовах. Тому ризик аварій та поломок суттєво зростає. Щоб уникнути неприємностей, досвідчені водії готуються до зими заздалегідь. Поради з підготовки авто до зими.
Підготовка автомобіля до холодної пори року
Як підготувати автомобіль до зими правильно
Негативних факторів узимку в надлишку — морози, різкі перепади температур, лід на дорогах, кучугури на узбіччях та у дворах, реагенти, короткий світловий день нарешті… І навіть проста підготовка до холодного сезону не лише мінімізує збитки та продовжить термін служби автомобіля, але і зробить його експлуатацію приємнішою та безпечнішою. Ось на що варто звернути увагу насамперед.
Змініть шини
Начебто аксіома, але починати треба саме з цього. Якщо ваша машина раптом якимось чином опинилася на літній гумі в середині зими, тоді, коли дороги вже вкриті снігом і льодом, використовувати її варто лише для однієї мети — щоб дуже акуратно доїхати до найближчого шиномонтажу. Причому вкрай бажано, щоб маршрут до нього був коротким і не проходив жвавими вулицями або шосе. Тому що ймовірність аварії на літніх шинах узимку зростає багаторазово.
Щоб не наражати себе на непотрібний ризик, просто подбайте про зимові шини заздалегідь. Якщо їх у вас немає, купіть комплект нових покришок, не чекаючи на перший снігопад і, як наслідок, різкого стрибка цін на них. Зараз це можна зробити не відходячи від комп’ютера – шини на будь-який смак продаються в Інтернеті.
Не відкладаючи “перевзуття” до останнього моменту, ви, як мінімум, зможете уникнути черги на шиномонтаж.
Читайте також 5 правил правильного шиномонтажу.
Як правильно готувати кузов авто до зими?
Підфарбуйте сколи та подряпини
При підготовці машини до зими також необхідно приділити увагу кузову. Зимова волога, особливо коли її рясно розбавляють дорожніми реагентами, різко прискорює процеси корозії металу. Тому перед зимою краще прибрати всі огріхи лакофарбового покриття, що з’явилися за літній сезон — сколи від каменів, що летіли з дороги, подряпини, отримані на парковках… Так машина не тільки стане симпатичнішою, а й краще захищена.
Якщо на приведення кузова в стан “як новий” немає часу або коштів, купіть пробник фарби і підфарбуйте всі пошкоджені місця пензликом або маркером, відклавши візит до автомалярів до весни. Тим більше, що взимку дороги посипають не лише сіллю, а й піском — після зими на капоті та крилах, на жаль, можуть з’явиться нові дефекти.
Надійний, але недешевий спосіб цього уникнути – бронювальна плівка, яка захищає ЛФП. Нею можна обклеїти кузов цілком або частково – там, де “піскоструй” найбільш інтенсивний. Це роблять у майстернях, які займаються фарбуванням або детейлінгом.
Зрештою, огляньте автомобіль знизу — в якому стані захисне покриття? Якщо воно теж пошкоджене, краще зробити перед зимою додаткову антикорозійну обробку: порогам, колісним аркам, та всьому днищу від реагентів та піску дістається ще більше, ніж на видимій частині кузова.
Читайте також Як швидко прогріти салон автомобіля зимою
Приведіть в порядок вікна
Скол на лобовому склі, який мирно існував кілька місяців десь збоку від напрямку погляду водія, одним морозним ранком може перетворитися на неприємну тріщину. А тріщина раптом розповзтися від краю до краю. Все тому, що взимку скло зазнає серйозних перепадів температур. Зовні воно холодне, та й водій змушений поливати його “незамерзайкою”, у якої температура сильно нижча від “нуля”. А зсередини його активно гріє система опалення – інакше скло просто покриється інеєм.
Можна, звичайно, їздити з тріщинами на склі, але вони погіршують оглядовість і псують щітки склоочисника. Тому таке скло потрібно або відновлювати — у спеціалізованих сервісах сколи та тріщини вміють обробляти так, що вони стають майже непомітними, або ставити нове – якщо дефект знаходиться перед очима водія. Але сучасне скло вклеєне в проріз кузова, і міняти його краще в теплу погоду, щоб новий клей добре схопився.
Також перед зимою, характерною коротким світловим днем, потрібно як слід очистити скло зсередини. У хорошу погоду вікна можуть здаватися бездоганними, проте на їх внутрішній поверхні поступово утворюється тонкий наліт – жиру, бруду та речовин, що виділяються інтер’єрним пластиком при нагріванні салону на сонці. І вночі, у світлі зустрічних фар, таке скло стане каламутним – так їздити некомфортно та небезпечно.
Просто стерти наліт мокрою губкою не вийде – краще використовувати спеціальні очищувачі для вікон та ганчірки, які не залишають ворсу. Повірте, зробивши це, ви будете вражені результатом.
Підготовка автівки до зими – важлива справа, яку непогано було б розпочати до настання холодів.
Замініть двірники
Для комфортної їзди лобове скло має бути чистим не лише всередині, а й зовні. Зверніть увагу, як його чистять щітки склоочисника. Якщо після помаху щіток скло покриває каламутна пелена, яка розсіюється через кілька секунд, справа в самому склі – воно покрите жирною плівкою. Її утворюють вихлопні гази, частинки шин, які зношуються, та інші речовини, що виділяються автомобілями на дорозі. Треба помити скло з засобом для чищення, і “картинка” стане яскравішою.
Але якщо на склі під час роботи двірників залишаються смуги води чи бруду, їх гумки, швидше за все, зношені. Такі щітки краще поміняти – адже взимку склоочисники працюють набагато частіше та інтенсивніше, ніж улітку. В даному випадку економія може обернутися куди більшими витратами – якщо ви через брудне скло не помітите перешкоди чи дефекту на дорозі.
Бездоганно повинен працювати і склоомивач: навіть найкращі двірники будуть безсилі без омиваючої рідини. До того ж, при нестачі рідини вони швидко зносяться і покриють подряпинами скло.
Як правильно підготувати авто до зимової експлуатації
Перевірте систему опалення
“Пічка”, яка відмовила в мороз, швидко поставить хрест на вашій поїздці. Навіть якщо ви, добре одягнувшись, не замерзнете самі, то замерзнуть вікна. Точніше, на холодному склі застигатиме волога, що неминуче виділяється людиною при диханні. Побороти це можна лише нагріванням салону до комфортної температури.
Тому перед першими холодами увімкніть кліматичну систему на підігрів і подивіться, наскільки інтенсивний та теплий потік повітря йде з дефлекторів. Якщо його температура явно нижча за очікувану, то винні можуть бути повітряні пробки в системі охолодження двигуна або несправність керуючих механізмів – заслінок, крана обігрівача тощо. Коли повітря гаряче, але дме слабо, проблема може бути з вентилятором «пічки», а також через салонний фільтр – за літо той міг забитися пилом, пилком або пухом. У будь-якому випадку, краще відвідати автосервіс заздалегідь, а не терпіти до морозів, ризикуючи застудитись у салоні власного автомобіля.
Читайте також Що таке клімат контроль? Принцип роботи. Різниця між кондиціонером і клімат-контролем
Перевірте фари
Ще одним пунктом підготовки свого автомобіля до зимового періоду є перевірка освітлювальних приладів. Дуже багатьом автовласникам узимку доводиться вранці їхати на роботу ще у темряві, а назад з роботи вже в темряві. У таких умовах безпека руху безпосередньо залежить від яскравості та правильного налаштування фар та ліхтарів, особливо за містом, де дороги можуть не освітлюватися.
Перевірте, чи всі лампочки в машині працюють так, як необхідно. Замініть перегорілі, якщо такі знайшли, та придбайте кілька штук про запас. А заразом вивчіть інструкції щодо їх заміни — щоб ліхтар, який несподівано згас, у дорозі не став для вас проблемою. У сучасних автомобілях лампи змінюються досить легко, це нескладно зробити самостійно.
Окремо увагу потрібно приділити фарам головного світла. Насамперед, вони мають бути правильно відрегульовані. Щоб, з одного боку, світити максимально ефективно, з іншого боку – не зліпити зустрічних водіїв. Регулювання можна зробити у будь-якому сервісі, який має спеціальну установку для контролю світлового пучка. А якщо фари вже прослужили кілька років і вкрилися сіткою дрібних подряпин і мікросколів, повернути хоча б частково їм колишню яскравість може полірування. Хтось робить її самостійно, “народними засобами” (навіть зубною пастою або лимоном та содою), але подібну послугу пропонують багато сервісів — вже із застосуванням полірувального обладнання та спеціальних паст.
Перевірте акумулятор
Ще одна деталь, здатна зробити взимку неприємний сюрприз, – акумулятор. Втрата ємності або рівня струму, який видається, можуть бути зовсім непомітні в теплу погоду, коли двигун заводиться “з півоберта”, а вимикачі електропідігрівів знаходяться в положенні “Off”. Але холод різко збільшує споживання електрики, а ось ємність батареї, навпаки, зменшує. У результаті одного ранку стартер просто не зможе повернути колінвал і не запустить холодний двигун.
Тому перед зимою варто провести як мінімум діагностику акумулятора навіть якщо той ще відносно новий. Заїдьте у сервіс або зробіть ці нескладні роботи з перевірки акумулятора перед холодною порою року. Перевірте рівень електроліту в акумуляторі та його щільність – це робиться приладом під назвою ареометр. Робочі значення розчину сірчаної кислоти лежать у межах 1,25–1,27 г/см3. А вольтметр покаже, яку напругу видає акумулятор (при заглушеному двигуні) та генератор автомобіля (коли двигун працює). У першому випадку має бути не менше ніж 12 В, у другому – близько 14 В.
Коли акумулятор вже далеко не новий і його стан викликає сумніви, краще придбати новий АКБ.
Як підготувати двигун авто до зимової експлуатації
Замініть оливу в двигуні
До планової заміни оливи в двигуні ще кілька тисяч кілометрів – менше, ніж ви проїжджаєте за зиму? Формально процедуру можна відкласти до весни, але краще підстрахуватися та поміняти масло перед холодами. У мороз воно неминуче густіє і гірше змащує вузли та деталі, що веде до їх підвищеного зношування. А властивості оливи з пробігом будуть гіршими, ніж у нової – і у поєднанні ці фактори можуть помітно знизити ресурс двигуна. Або агрегатів трансмісії.
Ті, хто, навпаки, їздять багато, можуть на осінній заміні масла в моторі залити сорт, який менше густіє на холоді. Наприклад, з в’язкістю 0W30 замість 5W30. Головне, щоб таку заміну допускав автовиробник. І звичайно, треба буде навесні знову поміняти оливу на літню після закінчення холодів.
Принагідно варто перевірити, чи немає на двигуні, коробці передач і диференціалах слідів витоку оливи. Сальники та прокладки на морозі “дубіють”, і через це взимку підтьоки можуть різко посилитися.
Читайте також Коли і як потрібно міняти оливу в автоматичній коробці передач, варіаторі та роботі
Змастіть ущільнювачі
Догляду потребують і гумові деталі – ущільнювачі дверей, вікон та кришки багажника. Їм страшні відлиги і наступні за ними похолодання, коли вода, що потрапила на ущільнювачі, приморожує їх до рухомих деталей кузова – і при спробі відкрити двері або опустити скло гумка рветься.
Щоб цього уникнути, до серйозних холодів обробіть ущільнювачі силіконовим мастилом, яке витісняє воду. Воно ж зробить гуму еластичнішою. І про всяк випадок краще повторювати обробку після кожного зимового миття автомобіля – благо купити такий засіб не проблема і коштує він недорого.
Що ще потрібно зробити з машиною перед зимою?
Зробіть діагностику ходової
Не варто відкладати до весни і вирішення проблем з ходовою частиною автомобіля навіть якщо вони здаються зовсім дрібними. Взимку, в ожеледицю, коли шини важко чіпляються за дорожнє покритя, найменші негаразди в роботі підвіски або кермового управління можуть призвести до втрати стійкості. На слизькому покритті від водія потрібна особлива акуратність і точність дій, але про яку точність можна говорити, якщо десь в шарнірах є люфти, гальма підклинюють або амортизатори допускають розгойдування?
Тому не полінуйтеся восени заїхати на сервіс і зробити діагностику підвіски, кермового управління та гальм. Добре, що в багатьох техцентрах ця процедура безкоштовна або коштує зовсім недорого. Деталі, що виробили свій ресурс, треба замінити, а потім загнати авто на стенд регулювання сходу-розвалу і виставити правильні кути установки коліс. Машина стане стійкішою на прямій, і десь на засніженій дорозі це може відіграти вирішальну роль.
Подбайте про інструменти
Крім заправки паливом та періодичних перевірок рівня оливи чи тиску в шинах, взимку з автомобілем доводиться робити багато інших дій. Щоб бути готовим до них, покладіть у багажник все необхідне. Які інструменти потрібно возити в авто взимку?
Перш за все, вам знадобляться щітка для очищення машини від снігу і скребок для льоду – коли той замерзне на склі. Не варто, до речі, використовувати його для інших частин кузова – ніжне лакофарбове покриття неминуче подряпається. З цієї ж причини щітку краще вибрати пом’якше, з довгим ворсом.
На випадок, якщо автомобіль застрягне, непогано мати в багажнику міцний трос – краще динамічний, який злегка розтягується під навантаженням. Не зайвими будуть також рукавички – штовхати або прив’язувати трос, швидше за все, потрібно буде до не дуже чистої автівки. Там, де випадає багато снігу, стане в нагоді невелика, але міцна лопата — можна купити складну, яка не займає багато місця в багажнику. А якщо ви їздите за містом, пустими дорогами, покладіть на зиму в машину щось із теплого одягу та взуття – вони не дадуть вам замерзнути в очікуванні допомоги: якщо трапиться щось із двигуном автомобіля, в салоні швидко стане холодно. А з розбитим склом ще швидше.
Зрештою, варто покласти в салон “зимові” килимки – такі, що можуть утримати велику кількість води чи снігу з взуття пасажирів. І не забувайте взимку регулярно їх сушити і чистити – тоді й скло в салоні потітиме помітно менше.
А головна умова підготовки автомобіля до зими це вчасність:)
Читайте також Розшифровка маркування шини. Що означають цифри і букви на шинах?