Розглядаємо можливі прийоми та технічні засоби прискореного “розморожування” автомобіля та розбираємо, які з них ефективні, а які можуть бути небезпечними.
Як швидко прогріти салон автомобіля в холодну пору року
Джерела тепла для салону автомобіля
Якщо автомобіль не провів ніч у теплому гаражі, то джерела тепла, здатних нагріти салон до комфортної температури, всього два.
Перше це працюючий двигун, який не тільки сам виділяє тепло, а й за допомогою генератора живить енергією додаткові електронагрівальні пристрої.
Друге джерело тепла це водій та його пасажири. З точки зору фізики, людина — це об’єкт із масою кілька десятків кілограмів і температурою набагато вищою, ніж у навколишнього середовища. І тому він також виділяє в атмосферу теплову енергію.
Однак зігріти салон машини лише своїм теплом водієві складно. Разом із теплом людський організм виділяє і багато вологи, яка неминуче осідає на холодних поверхнях – через це скло в автомобілі швидко обмерзає зсередини. Досвідчені водії знають, що, якщо “пічка” відмовила взимку, єдиний спосіб доїхати до місця, зберігши нормальну оглядовість, — це відкрити навстіж вікна, щоб температура в салоні була як на вулиці.
Отже, головним джерелом тепла для нас стає все-таки двигун. І щоб швидко нагріти салон, потрібно максимально ефективно використати його енергію, мінімізувавши при цьому будь-які втрати тепла. Нам допоможе грамотна стратегія прогрівання автомобіля в холодну пору року.
Читайте також Як підготувати автомобіль до зими
Три фази нагрівання двигуна
Отже, двигун після нічної стоянки завівся та працює. Проблема в тому, що сучасні двигуни, особливо з безпосереднім упорскуванням палива та турбонаддувом, сьогодні досягли такої ефективності, що на низьких оборотах майже не виділяють “зайвого” тепла. Перед інженерами зараз стоїть не так проблема охолодження двигунів, як прискореного нагріву до робочої температури в холодну погоду — цього вимагають і міркування комфорту, і екологічні норми. Так з’являються керовані електронікою термостати, роздільні контури охолодження для ГБЦ і блоку циліндрів, автоматичні жалюзі перед радіаторами.
Ситуація ще більше посилюється в тих випадках, коли йдеться про турбодвигуни малого робочого об’єму. При менших розмірах “топки” вони за вагою схожі зі старими двигунами великого об’єму – за рахунок різноманітного навісного обладнання. І вся ця маса металу неминуче забирає тепло, розсіюючи його у повітря.
Але навіть у “холодних” двигунів час прогріву можна скоротити в декілька разів. Для цього потрібно дати їм роботу. А сам процес нагрівання необхідно проводити у три фази.
Перша фаза. Дайте заведеному двигуну попрацювати на холостих обертах хвилину-другу. Цього часу достатньо, щоб він пройшов першу стадію “розминки” — прокачав по каналах оливу, що загусла, поворухнув заслінками, перевірив роботу датчиків. У сучасному двигуні гарним індикатором буде падіння обертів холостого ходу – коли електроніка, що управляє, перемикається з “постстартового” режиму в звичайний.
Друга фаза. Не чекайте моменту, коли вказівник температури охолоджувальної рідини поповзе вгору. Обережно, без підвищених навантажень, вирушайте в дорогу. Починайте рух на першій передачі, оборотах нижче за середні і, як наслідок, близької до пішохідної швидкості. Заведіть звичку в холодну погоду їхати з паркування майже відразу, але яким-небудь подовженим шляхом – і побачите, що в такому “повзучому” темпі їзди двигун розігрівається набагато швидше, ніж на нерухомому автомобілі. Така тактика корисніша і для інших агрегатів машини – коробки передач, трансмісії, амортизаторів, які на стоянці не прогріваються зовсім, а тут почнуть свою роботу в щадливому режимі.
І це ще один аргумент проти того, щоб замість повільного руху просто газувати стоячи на місці. Двигуну від цього не буде добре. Він повинен виконувати роботу, а самі по собі підвищені обороти навантаженням не є і лише прискорюють зношування деталей.
Третя фаза. Вона починається, коли стрілка температури двигуна зрушується з місця. Багато автолюбителів розуміють це як сигнал до їзди зі звичною швидкістю. Але знайте, що розігнавшись до 60 чи 90 км/год, ви підставите ще холодний автомобіль (і напівтеплий двигун) під сильний зустрічний потік морозного повітря. Тому значна частина тепла, яка могла піти якраз на догрівання салону, буде “скинута” в навколишній простір. Краще постарайтеся ще кілька хвилин рухатися на швидкості не більше 40-50 км/год. Тим більше, що датчик температури зазвичай встановлюється в самому гарячому місці системи охолодження, а повністю двигун прогрівається помітно довше, ніж показує покажчик.
Читайте також 5 правил правильного шиномонтажу.
Джерела тепла для салону автомобіля
Холодний двигун не здатний зігріти своїм теплом водія та пасажирів, проте підвищувати температуру в салоні варто задовго до того, як двигун вийде на робочий режим. Якщо він завівся легко та швидко, акумулятор не встиг серйозно розрядитись. І генератор швидко заповнить його запаси енергії. Отже, за допомогою генератора двигун у другій фазі прогріву можна навантажити з додатковою користю. Активуйте наявні в автомобілі електропідігріви – сидінь (у тому числі і тих, на яких не буде кому сидіти), керма, стекол. Звісно, треба пам’ятати, що споживачі дають велике навантаження на генератор, скорочуючи його ресурс. Тому варто визначитись із пріоритетами. Що вам важливіше: власний комфорт та здоров’я чи надійність автомобіля?
Що робити, на щоб прискорити обігрів салону авто зимою?
Після запуску не зайве переключити на підвищені оберти та вентилятор обігрівача, направивши повітря з нього на скло. По-перше, це допоможе уникнути їх обмерзання на ходу. А по-друге, вони будуть нагріватися поступово і за рахунок цього рівномірніше – так можна уникнути появи тріщин на лобовому склі через перепад температур.
Тільки разом із вентилятором увімкніть і режим рециркуляції, щоб “пічці” не довелося нагрівати нові порції забортного повітря. Всі ці дії допоможуть кліматичній системі “підготуватися” – і в міру нагрівання двигуна вона зможе ефективно прогріти салон.
Ця порада не поширюється на автомобілі з електричними догрівачами повітря (вони працюють подібно до фену), які штатно встановлюють у системах опалення багатьох великих позашляховиків або на версії моделей з “холодними” дизельними двигунами. Там, як правило, тепле повітря з повітроводів починає надходити відразу, а клімат-контроль має або спеціальний режим інтенсивного прогріву салону, або ця функція взагалі включається автоматично за фактичною температурою.
У будь-якому випадку, перед виїздом на “велику” дорогу кліматичну систему потрібно перевести в штатний режим – при рециркуляції дихання водія та пасажирів швидко підвищить вологість у салоні, що загрожує запітнінням або обмерзанням вікон.
Що ще допоможе зігрітися в автомобілі
На жаль, далеко не у всіх автомобілях, що їздять українськими дорогами, є підігрів сидінь, догрівачі повітря і навіть рециркуляція. Їхнім власникам можемо порадити додаткові способи більш швидкого досягнення комфортної температури.
Вбудований підігрів сидінь можна встановити додатково – є фірми, які займаються такими допрацюваннями. Або просто придбати окремі грілки на сидіння, використовуючи їх тільки в холодний сезон. Вони також випускаються у вигляді килимків на задній диван або як охайні чохли на сидіння.
Трапляються у продажу портативні автомобільні тепловентилятори, які можна живити від прикурювача. Нічого не маємо проти, якщо ви зможете знайти надійну конструкцію з продуманим кріпленням і потужністю не більше 200-300 Ватт. А якщо ні, то їх використання пов’язане з ризиком для електросистеми і автомобіля в цілому — якщо в пристрої щось перегріється, оплавиться або “замкне”. Так і до пожежі недовго.
Чимало у магазинах автозапчастин та електричних підігрівачів, які “врізаються” у штатну систему опалення. Вони набагато ефективніші за повітряні вентилятори, але однозначно рекомендувати їх не можна. Такі пристрої мають бути якісно зроблені, а також потребують грамотного монтажу та регулярної перевірки. А якщо ні, то вони можуть стати, як мінімум, причиною прискореної розрядки акумулятора. Ну і про проблеми з гарантією на автомобіль під час встановлення такого догрівача забувати не варто.
Найпростіші та народні засоби теплозбереження – всілякі заслінки на радіатор та “ковдри” для двигуна. Перші перешкоджають обдуву двигуна холодним повітрям, другі покликані зберігати його тепло під час роботи і після поїздки. Але тут треба розуміти, що їх застосування виправдане лише у дуже сильні морози. При вищих температурах порушення обдування двигуна може призвести до локального перегріву окремих його компонентів.
Ще один прийом для швидкого прогріву салону машини – подвійне скло і додаткові ущільнювачі дверей. Самі собою вони не гріють, але дозволяють краще зберігати тепло. Як, до речі, додаткова шумоізоляція в салоні. Завдяки подвійному склінню вікна не обмерзають. Але здійснювати такий складний та витратний комплекс заходів через кілька реально холодних днів на рік навряд чи варто. А ось банальне теплоізолююче скління хоч і не так ефективно, але теж працює – не тільки знижуючи нагрівання інтер’єру влітку, але і його остигання взимку, за рахунок відображення потоків тепла назад в салон. Не відмовляйтеся від такої опції, якщо вона є при покупці автомобіля.
Зрештою, відчуття теплового комфорту залежить і від вашого вміння правильно одягатися. Багато хто навіть у сильний мороз сідає за кермо у легкій курточці, а потім півгодини смажиться на підігріві у кріслі, чекаючи моменту, коли автівка почне балувати приємною атмосферою. Не повторюйте цієї помилки, яка загрожує ще й різними захворюваннями та ускладненнями. Одягайтеся за погодою, все має бути тепле. А після того, як салон нагріється хоча б частково, можна зняти верхній одяг, кинути його на другий ряд і повернутися за кермо. Крісло від тісного та теплого контакту швидко прогріється – і їхати далі буде комфортно. А якщо ваш приклад повторять і пасажири, то навіть великий салон мінівена стане набагато затишніше від людського тепла.
Читайте також Розшифровка маркування шини. Що означають цифри і букви на шинах?
Устаткування, яке прогріє автомобіль заздалегідь
Втім, усім описаним методам є радикальна альтернатива. При сучасному розвитку техніки вже зовсім необов’язково мерзнути самому в машині, що геть-чисто остигнула – її можна підготувати до поїздки заздалегідь, прогрів і двигун, і салон.
У Швеції та інших скандинавських країнах на багатьох вуличних парковках створено спеціальні розетки, до яких можна підключати автомобілі з електричними підігрівачами, вбудованими прямо в систему охолодження. Нескладна електроніка включить нагрівання за таймером або датчиком температури, щоб до моменту приходу водія двигун був уже теплим. Є варіанти і з додатковим обігрівачем салону. Але стандартом для нашої країни подібна система, не стала, тому що в нас помірний клімат.
Той самий ефект може бути досягнутий встановленням на автомобіль автономного обігрівача, який працює на моторному паливі. Його можна увімкнути дистанційно або запрограмувати за таймером. Витрата бензину чи солярки, звісно, збільшується. Однак “автономка” дає можливість завжди сісти в теплу машину з відталими вікнами. Крім того, вона вміє працювати і паралельно з двигуном, допомагаючи йому швидше досягти робочої температури. Важливо лише вибрати якісний агрегат авторитетної марки та правильно його встановити. Випадків, коли зневага цих правил призводила до поломки, а то й до пожежі, теж чимало.
А найпоширенішим засобом превентивного прогріву автомобіля став автозапуск, коли електроніка самостійно заводить двигун і працює до приходу водія. Спосіб не самий екологічний і економічний: той же автономний підігрівач витрачає палива менше, ніж двигун, який працює на холостих обертах, і менше шкодить навколишньому середовищу. Та й за ефективністю (швидкістю прогріву автомобіля), як свідчать тести, автозапуск програє. Однак реалізувати його дешевше та простіше, ніж встановлювати під капот додатковий агрегат.
Всі перелічені способи швидкого обігріву салону авто не скасовують і дій щодо додаткової теплоізоляції салону і, при необхідності, двигуна. Крім того, не варто нехтувати періодичною діагностикою як опалення, так і системи охолодження двигуна. Всі ваші додаткові зусилля щодо прискорення прогріву автомобіля може звести нанівець один несправний термостат. Як і який-небудь датчик, непрацююча заслінка в кліматичній установці або банальне засмічення системи.
Загальні поради щодо прогріву салону авто
- Якщо салон автомобіля після запуску двигуна при мінус 20-25 градусів за Цельсієм розігрівається до комфортної температури занадто повільно (більше 30 хвилин), то в першу чергу треба навідатися в автосервіс, щоб перевірити справність обігрівача та системи охолодження.
- Якщо ви володієте автівкою із сучасним двигуном, особливо малого об’єму, то звичний прогрів на стоянці не дасть швидкого ефекту. Завели двигун, постояли на місці хвилину-дві (краще в “драйві”, щоб розігнати оливу не тільки в двигуні, а й у АКПП), і можна акуратно рушати. Повільний рух на перших кілометрах скоротить час розігріву двигуна приблизно вдвічі.
- Щоб прискорити прогрів салону, слід після пуску двигуна включити всі наявні електричні обігріви, а систему вентиляції залишити на кілька хвилин у режимі рециркуляції, щоб повітря, що прогрівається пічкою, не залишало салон. Після початку поїздки треба зробити інше: непотрібні споживачі вимкнути, а клімат-контроль повернути в нормальний режим.
- Накидки з обігрівом, килимки, салонні тепловентилятори та інші технічні засоби хороші лише як напівзаходи. Якщо треба вирішити проблему прогріву салону кардинально, то варто потурбуватися про встановлення автономного обігрівача з таймером і (або) дистанційним керуванням. Але це мають зробити компетентні спеціалісти. Дешевше, але менш ефективне рішення – сигналізація з автозапуском.
- Зрештою, найпростіше правило: правильно одягайтеся для зимової їзди. Не варто сподіватися на “пічку” в автомобілі, вискакуючи з дому в легкому одязі — це загрожує як мінімум застудою. З іншого боку, керувати автомобілем у рукавичках, товстій шубі та валянках може бути ще небезпечніше. Тому як тільки в салоні почне тепліти, знімайте верхній одяг, який сковує рухи.
А які способи прогрівання салону машини знаєте ви? Пишіть в коментарях.
Читайте також Коли і як потрібно міняти оливу в автоматичній коробці передач, варіаторі та роботі