Як підібрати оливу для механічної коробки передач

Олива для механічної коробки передач та роздатки. Як підібрати трансмісійну рідину

Якщо моторна олива — тема вічних сумнівів і суперечок, то змащенню вузлів трансмісії автовласники приділяють значно менше уваги. Хоча б тому, що купувати таку оливу потрібно набагато рідше, а багато автовиробників взагалі не вимагають змінювати трансмісійну рідину. Дотримуватися їх рекомендацій або перестрахування і оновлювати мастило механічній коробці – тема для окремого аналізу. А поки давайте розберемося, якою буває трансмісійна олива і як зорієнтуватися при її виборі в магазині. Ця стаття — про оливи для МКПП та інших вузлів трансмісії.

Як підібрати оливу для механічної коробки передач

Якими бувають трансмісійні оливи

Перше, що потрібно розуміти будь-якому автовласнику: незважаючи на зовнішню схожість, оливи для ДВЗ та для трансмісії кардинально відрізняються за складом та властивостями. Настільки, що досвідчений механік легко відрізнить одне від іншого навіть за запахом. До речі, незвичайний колір деяких трансмісійних олив (червоний, зелений, синій) зазвичай є наслідком застосування спеціальних барвників, які виробники додають якраз для того, щоб їх не переплутали з іншими мастилами.

Відмінності “трансмісійки” від моторного масла зумовлені різними умовами експлуатації. Основні деталі двигуна – колінвал, розподільники, турбіна – змащуються під тиском і за рахунок цього фактично не контактують з нерухомими частинами. А ось в механічній трансмісії численні шестерні знаходяться в постійному зачепленні один з одним, передаючи серйозний крутний момент. На підшипники валів теж припадає чимало навантаження – тому трансмісійна олива, як правило, має більш високу в’язкість, ніж моторна. При цьому, незважаючи на те, що трансмісія теж нагрівається під час руху, її мастило працює за більш низьких температур, ніж у двигуні.

А ще інженери підбирають оливу індивідуально під кожен трансмісійний вузол – в МКПП і в “автоматі” вона може мати одні властивості, а в редукторі заднього моста інші. Це пов’язано з особливостями конструкції агрегатів.

Але, як і моторні оливи, трансмісійні відрізняються одна від одної насамперед основою.

Мінеральні оливи для трансмісії

Їх одержують шляхом переробки нафти. На відміну від моторних, тут вони застосовуються найчастіше інших.

Синтетичні оливи для трансмісії

Їх виготовляють у вигляді хімічного синтезу. Вони мають найкращі температурно-в’язкі властивості та використовуються за особливо складних умов експлуатації — наприклад, при арктичних морозах. Це досить специфічні оливи, і, як неважко зрозуміти, вони є найдорожчими.

Читайте також Коли і як потрібно міняти оливу в автоматичній коробці передач, варіаторі та роботі

Напівсинтетичні оливи для трансмісії

Вони поєднують у собі властивості мінеральних та синтетичних типів. Їх характеристики вищі, ніж у мінеральних, як і ціна також.

Як підібрати оливу для механічної коробки передач
Найголовніше при підборі оливи для трансмісії – не залити в неї підроблене мастило.

Які вимоги пред’являють до трансмісійної оливи

У механічних трансмісіях головне завдання мастила – створювати максимально міцну масляну плівку між деталями, які не повинні контактувати один з одним “по сухому”. Ця плівка повинна витримувати механічні навантаження у місцях зачеплення зубів шестерень, руху муфт по шліцях валів, у підшипниках кочення. Тому у трансмісійної оливи має бути висока несуча здатність. Цим і обумовлена її підвищена в’язкість – інакше олива буде просто видавлювати з точок контакту, що призведе до швидкого зносу деталей, які з’єднуються.

Крім максимального зниження коефіцієнта тертя, до трансмісійної оливи пред’являються й інші вимоги:

відведення тепла від поверхонь, які труться;

пом’якшення ударних навантажень та зменшення вібрацій у точках контакту;

антикорозійний захист агрегатів;

стійкість до піноутворення, оскільки в механічній трансмісії деталі змащуються рахунок розбризкування масла шестернями.

Як розшифрувати маркування трансмісійної оливи

Як і у випадку з моторними оливами, трансмісійна має стандартизоване маркування, яке вказується на банках та каністрах. По ній можна зрозуміти багато про властивості оливи та її застосування.

Читайте також Як і коли потрібно міняти гальмівну рідину

Маркування трасмісійної рідини по SAE.

Класифікація, розроблена Асоціацією американських автомобільних інженерів (SAE), використовується і для трансмісійних олив. Тут вона теж характеризує в’язкість мастила за різних температур, тільки цифри в характеристиках вищі.

Трансмісійне мастило, подібно до моторного, зазвичай несе маркування виду 75W-90, де перша цифра вказує на його в’язкість у холодному стані (W – Winter), а друга – у гарячому. Є й умовна шкала застосування оливи залежно від температури навколишнього повітря.

SAE-класифікація для механічних трансмісій налічує дев’ять рівнів в’язкості. Чотири вважаються суто зимовими (70W, 75W, 80W та 85W), а решта – літніми (80, 85, 90, 140, 250). В автомобільних агрегатах використовують “всесезонні” оливи з подвійним маркуванням SAE, але бувають і винятки. Наприклад, у механічній коробці передач Hyundai Accent третього покоління(2006-2010 рр.в.) виробник використовує оливу з в’язкістю 75W.

Оскільки трансмісійне мастило густіше за моторне і не так сильно нагрівається, для нього добре підходить і мінеральна основа. При цьому чим більша в’язкість, тим міцніше масляна плівка, що важливо для надійної роботи трансмісії. З іншого боку, занадто густа олива збільшує внутрішні втрати і, як наслідок, погіршує економічність автомобіля загалом. Крім того, воно може ускладнювати роботу механізму перемикання передач у коробці та синхронізаторів. А при сильному морозі трансмісійне мастило ризикує застигнути настільки, що перестане виконувати свою основну функцію просто тому, що втратить плинність.

Маркування трасмісійної рідини по API.

Це класифікація олив для механічних трансмісій Американського нафтового інституту. Вона враховує не тільки конструктивне призначення мастила та умови його застосування, а й вміст основних присадок у змащувальній речовині — протизадирних та протизносних. Класи API позначаються літерами GL з відповідною цифрою. І чим більше це число, тим при більших навантаженнях олива може працювати. Крім того, крім основних класів GL виділяють проміжні.

API GL-1 і API GL-2 – оливи для старих конструкцій, в даний час такі оливи практично не використовуються.

API GL-3 – оливи призначені для трансмісій, які зазнають незначних навантажень.

API GL-3+ — проміжний клас, вдосконалена версія стандарту GL-3, з більш високими вимогами до ударних та швидкісних навантажень.

API GL-4 – найбільш поширені в даний час трансмісійні оливи для високонавантажених механічних коробок легкових автомобілів. Може використовуватися в агрегатах з конічними редукторами, а також замість змащення класу GL-3.

API GL-4+ (також може позначатися як GL-4/5) — більш універсальна версія масел GL-4, з покращеними протизадирними властивостями. Їх можуть використовувати, наприклад, в передньопривідних трансмісіях, де коробка передач об’єднана в одному корпусі з диференціалом.

API GL-5 – оливи цього класу розраховані на підвищені навантаження. У них застосовується посилений пакет присадок з максимальними протизадирними та протизносними властивостями. В основному їх використовують у мостах з гіпоїдними передачами (у яких провідний та ведений вал розташовані в різних площинах), де умови роботи оливи найбільш важкі.

GL-5 – Застосовувати оливи цього класу там, де потрібно використовувати GL-4, не рекомендують. Насамперед тому, що їхні потужні присадки агресивні до кольорових металів, наприклад, до синхронізаторів. Те саме стосується і рідкісного класу GL-6 — такі оливи застосовують лише у ведучих мостах важких вантажівок.

Читайте також Коли потрібно робити заміну оливи в двигуні? Заміна масла повинна бути по пробігу чи давності?

Як підібрати оливу для механічної коробки передач
Підстрахуватися від небажаних наслідків можна, звернувшись для заміни оливи в дилерський центр або великий сервіс, які зазвичай закуповують оливу оптом у виробника.

Яку оливу потрібно заливати в МКПП

Перш ніж вирушати до магазину, слід заглянути до посібника з експлуатації свого автомобіля. Там у розділі довідкової інформації повинні бути зазначені в’язкість та API-клас оливи, яка використовується в механічній коробці передач. А заразом і потрібний для його заміни об’єм. Важливо не помилитися з версією свого автомобіля: у багатьох моделей з різними двигунами використовуються і різні за конструкцією коробки передач.

Від рекомендацій автовиробника краще не відходити, тим більше що з погляду ціни та якості оливи особливого сенсу в цьому немає. Винятком може бути в’язкість – якщо документація допускає кілька її варіантів. Тоді варто орієнтуватися на клімат, де експлуатується автомобіль. В теплих країнах можна віддати перевагу більш в’язкому варіанту, а в холодних країнах заливати олію з меншими індексами SAE.

Вибір конкретного бренду трансмісійної олії – справа смаку та суб’єктивної довіри до неї. Як і у випадку з моторними оливами, автовиробник сам не робить “трансмісійку” – під виглядом фірмової оливи він пропонує продукцію хімічного гіганта, з яким зараз співпрацює. Зазвичай із додатковою націнкою. З іншого боку, не виключено, що інформація на каністрі оливи маловідомого бренду може виявитися і перебільшенням її переваг. Тому, якщо є сумніви, краще надати перевагу продукції добре відомих великих компаній.

Як правильно підібрати оливу для редуктора та диференціалів

Метод вибору оливи для інших агрегатів трансмісії такий самий, як і для коробки передач. Насамперед потрібно дізнатися вимоги до мастила, які пред’являються виробником автомобіля, — і тут особливо важливо не помилитися з його модифікацією. У механічні коробки передач сучасних автівок зазвичай заливають “трансмісійку” стандарту GL-4, рідше GL-5 (наприклад, МКПП Subaru, де встановлений і диференціал). А ось мости, які сьогодні всі з гіпоїдними передачами, найчастіше вимагають змащення класу GL-5.

Але є окрема категорія трансмісійних агрегатів – редуктори з дисковими диференціалами, які самоблокуються, які можуть встановлювати не на всі версії конкретної моделі або покоління автомобіля. Використання в них звичайної оливи, навіть із допуском GL-5, неприпустимо. Пакет фрикціонів блокування розрахований на певний коефіцієнт тертя і зі звичайним мастилом працюватиме неправильно. Спеціально для цих вузлів були створені олії з приставкою LS у позначенні.

Де придбати трансмісійну оливу

Найголовніше при підборі оливи для трансмісії – не залити в неї підроблене мастило. Підстрахуватися від небажаних наслідків можна, звернувшись для заміни оливи в дилерський центр або великий сервіс, які зазвичай закуповують оливу оптом у виробника.

Безпечна і купівля оливи через великі торгові мережі, фірмові магазини та АЗС нафтових компаній, які, крім палива, виробляють і мастила. А ось у невеликих магазинчиках і на ринку великий шанс придбати підробку.

Найчастіше підробляють найдорожчі сорти оливи або найбільш ходові. Впізнати такий контрафакт важко, але все-таки можна, якщо звернути найпильнішу увагу на дрібниці в поліграфії етикетки, якість виготовлення кришки каністри, голограму або ідентифікаційний номер, за допомогою яких продукцію великих виробників легко перевірити на справжність через інтернет.

Ще однією ознакою фальсифікації є відсутність на каністрі та етикетці дати випуску оливи. Деякі виробники з захисною метою вказують дату виробництва оливи промисловим способом — не тільки на папері етикетки, а й прямо на пластиці каністри.

Якоюсь мірою убезпечитися можна, маючи при собі хоча б порожню каністру явно непідробної оливи, і ретельно порівнюючи між собою її та упаковку бажаної покупки.

Читайте також Система ABS: що це таке? Принцип роботи антиблокувальної системи

Чи можна змішувати різні трансмісійні оливи

Як і у випадку з моторними, змішувати трансмісійні оливи небажано. Тим більше, для цього рідко буває привід — адже “трансмісійка” не згорає, а може тільки витекти через якісь нещільності, які все одно вимагають зливу оливи та ремонту агрегату.

У будь-якому випадку, змішування олив — це хімічний експеримент із невідомим результатом, здатний вплинути як на правильність роботи трансмісії, так і на її ресурс. Адже навіть ті оливи, які, здавалося б, мають практично ідентичні характеристики та властивості, можуть істотно відрізнятися одна від одної за компонентним складом, з якого створені його присадки та технологічні добавки, і в результаті змішування та реакції характеристики оливи можуть зазнати суттєвих змін. А дізнається про це власник, швидше за все, коли коробка вже зламається – моніторити поточний стан агрегату у випадку з трансмісією важко.

Висновки:

– Трансмісійна олива, крім власне змащування деталей, виконує ще безліч функцій: охолоджує, захищає від корозії, утримує продукти зношування деталей і т.д.

– У сучасних трансмісійних оливах використовуються три типи основи: мінеральна, одержувана безпосередньо з нафти, синтетична, яку складають із складних вуглеводнів, а також їхня суміш, напівсинтетика.

– Характеристики та якість оливи визначаються за міжнародними класифікаціями. Основні – це SAE, яка говорить про в’язкість оливи та API, що визначає рівень її якості.

– Відповідність оливи рекомендації, вказаної в інструкції до автомобіля, – гарантія того, що вона йому підходить.

– Змішувати в агрегатах трансмісії різні олії вкрай небажано.

Читайте також Як швидко прогріти салон автомобіля зимою

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.