Дедалі більше сучасних автомобілів оснащується клімат-контролем вже у базовій комплектації. Клімат-контроль включає в себе традиційне охолодження повітря з допомогою кондиціонера, але також має важливі відмінності від нього.
Різниця між кондиціонером і клімат-контролем
Для початку необхідно ознайомитись з принципом роботи кондиціонера та кліматичної установки.
Що таке кондиціонер? Як він працює?
Принцип роботи автомобільного кондиціонера мало чим відрізняється від принципу роботи звичайного холодильника, в обох випадках система працює за принципом теплообміну.
Робота автомобільного кондиціонера поділяється на цикли:
- компресор нагнітає холодоагент(фреон) у вигляді газу, речовина розігрівається;
- далі вона відправляється каналами високого тиску до конденсатора;
- тут фреон віддає тепло і перетворюється на рідину, тиск якої, як і раніше, залишається підвищеним;
- з конденсатора рідина переходить далі через магістралі до осушувача, у якому з неї відводиться волога та сторонні домішки;
- наступний етап – надходження фреону до терморегулюючого вентиля або дроселя, де тиск регулюється (знижується), у результаті чого починається перетворення речовини на газ;
- фреон перенаправляється у випарник і через різке зменшення тиску випаровується, забираючи тепло ззовні, сконденсована на випаровувачі вода йде назовні;
- після випаровувача холодоагент у вигляді газу потрапляє в канали з низьким тиском, які ведуть його назад до компресора.
Далі процес запускається заново, тобто, зациклюється.
Читайте також Як підготувати автомобіль до зими
Як працює клімат-контроль? Принцип роботи клімат-контролю в автомобілі
Клімат-контроль створює індивідуальну атмосферу у салоні авто – тобто, задану комфортну температуру і постійно її підтримує. Кліматична система включає в себе елементи системи обігріву, кондиціювання та вентиляції. Керує клімат-контролем електронний блок управління(ЕБУ), в який входять датчики всередині та зовні авто, блок управління та виконавчі пристрої (приводи заслінок та електродвигун вентилятора). Система клімат-контролю обладнана такими датчиками:
- температури повітря зовні і всередині авто;
- сонячного випромінювання;
- температури повітря, що виходить з клімат-системи;
- температури випарника;
- тиску в системі;
- потенціометри заслінок.
Вхідні датчики вимірюють температуру повітря, що надходить у салон із системи. Їхня кількість визначається типом клімат-системи – дво-, три- або навіть чотирьох-зонна. Як працює клімат-контроль в машині? Водій задає бажану температуру, і в ЕБУ надходить сигнал від регулятора та від датчиків. ЕБУ обробляє інформацію за певним алгоритмом та запускає необхідні пристрої. Система підігріває або охолоджує повітря, також може підсушити або зволожити його. Основна відмінність між кондиціонером і клімат-контролем полягає в тому, що останній дозволяє водію та пасажирам встановити бажану температуру, і система автоматично підтримуватиме її при зміні погодних умов за “бортом” автомобіля. Система клімат-контролю дозволяє вам встановити конкретну температуру. Іноді це можна зробити з кроком у півградуса, в межах приблизно від 16 до 30 градусів за Цельсієм. Більшість автомобілів також мають налаштування Max, яке автоматично включить обігрівач на повну потужність. Зазвичай це необхідно для того, щоб якнайшвидше очистити вітрове скло та вікна автомобіля від запотівання за допомогою теплого повітря.
Читайте також Розшифровка маркування шини. Що означають цифри і букви на шинах?
Що таке двозонний клімат-контроль? Що таке трьох- і чотирьохзонний клімат-контроль?
Двозонна кліматична установка має окремі елементи керування для водія та переднього пасажира передбачені , що дозволяє їм мати різну температуру та швидкість обертання вентилятора, якщо це необхідно. Елементи керування для обох зон знаходяться на панелі приладів, де зазвичай знаходиться елементи керування кондиціонером.
В трьохзонній кліматичній системі окремі органи управління передбачені для заднього сидіння. Це дозволяє пасажирам на задніх сидіннях автомобіля мати власні налаштування незалежно від налаштувань спереду. Органи управління клімат-контролем на задніх сидіннях зазвичай розташовані у задній частині центральної консолі. Для транспортних засобів, таких як мінівени, великі кросовери або позашляховики з третім рядом сидінь, налаштування зазвичай використовуються для третього ряду.
Чотирьохзонний клімат-контроль дозволяє регулювати температуру повітря для заднього ряду роздільно – для лівої та правої сторони окремо.
Переваги та недоліки клімат-контролю
Плюси кліматичної системи:
- автоматично підтримує задану температуру;
- є можливість створити різні кліматичні зони. Це важливо, якщо в автомобілі їздять діти або люди похилого віку;
- ймовірність простудитися нижча.
До мінусів клімат-контролю можна віднести більш складну конструкцію, і, відповідно, вищу вартість автомобіля з такою установкою та подальший дорожчі потенційний ремонт та обслуговування.
Переваги та недоліки автомобільного кондиціонера
Основна перевага кондиціонера це простота конструкції. Менше електрики та електроніки – дешевший ремонт та обслуговування. Також вартість автомобілів оснащених кондиціонером менша ніж таких же з клімат-контролем.
Недоліки кондиціонера:
- щоб підтримувати комфортну температуру в салоні, потрібно змінювати режим роботи кондиціонера;
- немає можливості створити комфортну обстановку в різних частинах салону;
- легше простудитися.
Що ж вибрати: кондиціонер чи клімат-контроль?
Вибір найкращого варіанту насамперед залежить від бюджету покупки. Якщо засоби дозволяють, то, звичайно, краще вибрати автомобіль із вбудованою системою клімат-контролю.
Читайте також Сайти оголошень з продажу автомобілів в Європі