ESP

Що таке система ESP і як вона працює

Що таке ESP, за яким принципом працює система стабілізації автомобіля і що робити, якщо вона несправна – відповідаємо на найчастіші питання про систему курсової стійкості

Що таке ESP? Як працює протизаносна система

Системи ESP, ESC, VDC, VSC, DSC, DSTC. Що це таке?

ESP (Electronic Stability Program) — це, якщо дослівно перекладати, “електронна програма стабілізації”, проте коректніше — електронна система стабілізації. ESP також називають “протизаносною системою” або “системою курсової стійкості”.

Головне завдання ESP – контролювати поперечну динаміку автомобіля та допомагати водію у критичних ситуаціях. Простіше кажучи, система стабілізації повинна запобігати заносу та бічному ковзанню автомобіля у разі його виникнення, а також допомагати зберігати курсову стійкість, траєкторію руху та стабілізувати положення автомобіля під час виконання маневрів на високій швидкості або слизькому покритті під колесами.

Першою систему стабілізації почала застосовувати на своїх моделях компанія Mercedes-Benz, яка запатентувала її в 1994 році. А через рік, в 1995 році, ESP почали встановлювати на Mercedes-Benz S-Class Coupe. Пізніше вона з’явилася на седані S-Class та на спорткарі SL. Потім ESP почала з’являтися і на інших моделях марки, а пізніше і в інших великих автовиробників. Причому багато хто з них патентував для системи власну товарну назву. І, як правило, теж у вигляді абревіатури. Отже, система стабілізації в деяких інших виробників може називатися ESC, VDC, VSC, DSC, DSTC, однак її суть і принцип дії від цього не змінюється.

Читайте також Система ABS: що це таке? Принцип роботи антиблокувальної системи

Як працює система ESP?
В 1995 році систему ESP почали встановлювати на Mercedes-Benz S-class Coupe

З листопада 2011 року ESP поряд із системою ABS стала однією із систем активної безпеки, які обов’язково мають бути оснащені нові моделі легкових і вантажних автомобілів, що реєструються в Європейському Союзі. З листопада 2014 року цей закон без винятку поширюється на нові автомобілі.

Як працює система курсової стабілізації (ESP)?

Робота ESP взаємопов’язана з гальмівними механізмами автомобіля, ABS, а також з антипробуксовувальною системою та електронним блоком керування двигуном. У своїй роботі ESP активно використовує всі ці компоненти, комплексно поєднуючи їх дії та забезпечуючи кілька контраварійних заходів під час виникнення поперечної динаміки або, простіше кажучи, неконтрольоване ковзання задньої осі автомобіля.

Фактично ESP складається з мікропроцесора (також називають електронним блоком управління), який постійно обробляє сигнали, що надходять із датчиків швидкості обертання коліс, інтегрованих у систему ABS, положення рульового колеса та тиску в гальмівній системі.
Крім того, на процесор надходить інформація з двох інших датчиків, які вимірюють кутову швидкість щодо вертикальної осі та поперечні прискорення автомобіля. Вони фіксують раптове бічне прискорення, яке є головним маркером ковзання, і визначивши його величину, дають подальші розпорядження системі. До цих даних також додається значення швидкості, з якою рухається автомобіль у цей момент, величина кута повороту керма, а також обертання колінчастого валу двигуна. Аналізуючи ці дані, ESP “розуміє”, що виник занос і далі дає команду на вибіркове підгальмовування одного або кількох коліс автомобіля, виходячи з напрямку занесення та бокового прискорення.

Самі команди на гальмівні механізми відправляються через модулятор ABS, який створює тиск у гальмівній системі автомобіля. Разом з цим ESP відправляє на блок управління двигуном команду на скорочення подачі палива і зменшення тяги на колесах.

Система працює завжди і в будь-яких режимах руху: при розгоні, гальмуванні, русі накатом. А алгоритм спрацьовування залежить від кожної конкретної ситуації та типу приводу автомобіля. Наприклад, у повороті датчик кутового прискорення фіксує початок заносу задньої осі. У цьому випадку блок управління двигуном надходить команда на зменшення подачі палива. Якщо цього виявилося недостатньо, ABS пригальмовує зовнішнє переднє колесо.
Втім, важливо розуміти, що можливості ESP з коригування заносу та стабілізації автомобіля у критичній ситуації не нескінченні. Закони фізики неспроможна скасувати жодна електронна система. І якщо швидкість, на якій виникає занос, занадто висока або коефіцієнт зчеплення слизької поверхні під колесами занадто низький, то навіть розумна електроніка може виявитися безпорадною. Завжди важливо пам’ятати, що система стабілізації значно знижує ризик виникнення занесення та аварійної ситуації на дорозі, але не виключає їх.

Читайте також Як продати автомобіль: ТОП порад

Принцип роботи системи ESP

ESP Off – що це за кнопка та за що відповідає?

Серед досвідчених водіїв є стійка думка, що система стабілізації не завжди коректно виконує свою функцію і часом неправильно розпізнає процеси, що відбуваються з машиною, та втручається в роботу гальмівних механізмів та двигуна у невідповідний момент.

Частково це правда, але тільки в тих випадках, коли за кермом автомобіля знаходиться людина з великим стажем. Такі водії часто люблять їздити на межі можливостей автомобіля і за допомогою прийомів контраварійного водіння можуть контролювати занос і керувати машиною в контрольованому ковзанні.

Крім того, система стабілізації може зайво “глушити” двигун на бездоріжжі, коли невелике ковзання автомобіля в колії, що розкиснула, або на піщаному покритті просто необхідне для подолання перешкод. Саме для таких випадків багато сучасних автомобілів, обладнаних ESP, мають можливість примусового відключення системи окремою кнопкою ESP Off. На більшості авто кнопка ESP Off відключає систему не до кінця, а лише допускає невеликі заноси та ковзання.
Кнопка повного відключення системи стабілізації зустрічається на спортивних машинах або автомобілях зі спортивним характером, а також на позашляховиках та кросоверах, які за своїм основним призначенням часто можуть опинятися на бездоріжжі. Крім того, нерідко на повнопривідних кросоверах і позашляховиках функція повного відключення системи стабілізації діє лише на невеликих швидкостях – до 50 або 60 км/год, коли це може бути дійсно необхідним на бездоріжжі.

Читайте також Класифікація легкових автомобілів. Як визначити клас авто

ESP

Що робити, якщо лампочка ESP горить?

Датчик системи стабілізації на панелі приладів, що являє собою піктограму з підсвічуванням, горить у двох випадках. Перший – якщо ESP спрацьовує. Другий – якщо система несправна. Втім, у першому випадку вона, як правило, блимає і потім знову відключається після запобігання ковзанню, а в другому загоряється і не гасне, доки несправність не усувається.

Глобально проблеми із системою можуть виникнути з кількох основних причин. Досить поширений випадок – це коли є несправність датчиків швидкості обертання колеса, які підключені до тягового пристрою та блоку керування двигуном. Кожне колесо має окремий датчик, і якщо навіть один з них виходить з ладу, системі більше не повідомляється і про зміни швидкості, і внаслідок такої помилки на приладовій панелі спалахує сигнал про несправність ESP.
Іншою поширеною причиною помилки ESP на панелі приладів може бути несправний датчик кута повороту рульового колеса. У разі виходу з ладу система також перестає отримувати сигнали про вугілля повороту керма і, відповідно, не може коректно працювати.

Крім того, часто несправності ESP можуть бути пов’язані з програмним забезпеченням. У такому випадку вся тягова система може вимагати повного перепрограмування через проблеми з поточним програмним забезпеченням.

Втім, це лише найпоширеніші несправності. Однак потрібно пам’ятати, що система стабілізації складається з безлічі складних компонентів, і поломка будь-якої з них може стати причиною лампочки на панелі приладів. Так що при появі відповідного сигналу все ж таки краще звернутися в сервісний центр і усунути несправність.

Читайте також Що таке круїз-контроль. Принцип роботи. Види круїз-контролю

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.