Круїз-контроль

Що таке круїз-контроль. Принцип роботи. Види круїз-контролю

Одним з найпоширеніших і корисних помічників водія є круїз-контроль. З його допомогою можна поодинці подолати за кермом сотні кілометрів дороги і залишитися бадьорим. Як працює круїз-контроль?

Що таке круїз-контроль

Круїз-контроль (англ. cruise control) – це система, що дозволяє автомобілю самостійно підтримувати швидкість руху задану водієм. Удосконалена версія – адаптивний(або активний) круїз-контроль, який вміє не тільки підтримувати задану швидкість, але і дотримуватися безпечної дистанції до авто, яке їде попереду, самостійно уповільнювати автомобіль при необхідності, а потім розганяти машину знову до заданої швидкості. Автоматичне підтримання швидкості позбавляє водія від керування педаллю акселератора і робить довгу подорож менш стомлюючою.

Користь круїз-контролю наочно демонструє історія створення цієї системи. Ідея автоматизації процесу управління педаллю акселератора на автомобілі спала на думку осліплому в 5-річному віці інженеру-механіку Ральфу Тітору. Адвокат винахідника, який на той момент виступав у ролі водія, часто мимоволі уповільнював і прискорював автомобіль і не міг підтримувати постійну швидкість руху.

Винахід Ральфа отримав відразу кілька назв — Speedostat, Conrolmatic, Pressomatic, Touchomatic — швидко знайшов застосування в автопромі. Першим автомобілем з круїз-контролем став седан Imperial (люксовий підрозділ компанії Chrysler) 1958 року випуску, а сама система іменувалася на ньому мало як не Auto-pilot. Вже у 60-х роках XX століття система круїз контролю стала по-справжньому масовою.

Imperial Sedan '1958
Imperial Sedan ‘1958
Перший серійний автомобіль оснащений системою круїз-контролю

Читайте також Що таке клімат контроль? Принцип роботи. Різниця між кондиціонером і клімат-контролем

Як працює круїз-контроль

По суті круїз-контроль це звичайний сервопривід із негативним зворотним зв’язком. Коли водій активовує систему, вона запам’ятовує положення педалі акселератора і актуальну швидкість.

Якщо швидкість з якоїсь причини починає падати (наприклад, під час руху під гору), електроніка дає команду на спеціальний сервопривід і збільшує подачу газу. Коли швидкість навпаки стає високою (наприклад, на спуску), електроніка дає команду зменшення подачі газу до повного перекриття паливоповітряної суміші, тобто, відбувається гальмування двигуном.

На пристрої Ральфа Титора для підтримки постійної швидкості руху відстежувалися швидкість обертання карданного валу автомобіля та швидкість обертання троса спідометра. Спеціальний електродвигун, орієнтуючись на отримані дані, регулював положення дросельної заслінки і тим самим забезпечував постійну швидкість руху автомобіля. У багатьох сучасних авто для відкриття та закриття дросельної заслінки використовується вакуумна система з електронним керуванням.

Окрім своєї основної функції (підтримання заданої швидкості), круїз-контроль чудово виконує ще одне завдання – економить паливо. На відміну від людини електроніка дозує подачу палива більш точно та плавніше, тим самим знижуючи споживання на 5-8%.

Система круїз-контролю може застосовуватись як на автомобілях з механічною коробкою передач, так і на моделях з автоматом.

Система круїз-контролю на авто з АКПП

В автомобілях з будь-яким типом автоматичної трансмісії перемикання передач здійснюється без участі водія, що спрощує функціонування системи круїз-контролю. Вона може працювати без втручання з боку водія у складних дорожніх умовах.

Наприклад, під час руху в гору автомобіль для підтримки заданої швидкості самостійно перейде на одну або декілька передач вниз. Те саме трапиться на спуску, коли простого закриття дросельної заслінки для ефективного уповільнення до заданої швидкості буде недостатньо.

Система круїз-контролю на авто з механічною КПП

Механічна трансмісія обмежує функціонування системи круїз-контролю. Оскільки водію доводиться брати безпосередню участь у процесі перемикання передач, авто не завжди може самостійно реалізувати можливості прискорення або уповільнення в автоматичному режимі.

Наприклад, круїз-контроль може не витягнути машину під круту гірку на високій передачі – для цього з боку водія знадобиться перемикання коробки вниз. Під час руху з гори відбувається інший ефект: система повністю закриває дросельну заслінку при перевищенні заданої швидкості, але машина уповільнюється недостатньо ефективно. Щоб додатково погасити швидкість, водій повинен самостійно натиснути на гальмо чи перейти на знижену передачу. Однак при здійсненні маніпуляцій з педалями та коробкою передач система круїз-контролю деактивується.

Як користуватися круїз-контролем

Сучасний автомобільний круїз-контроль – це електронна система, керована за допомогою кнопок на кермі або окремих підрульових перемикачів. Незалежно від марки та моделі транспортного засобу функціонує та керується система схоже, хоча можливі деякі відмінності. Щоб активувати систему круїз-контролю, зазвичай потрібно виконати наступні дії:

  • Знайти на кермі, підрульовому перемикачі або консолі кнопку, що відповідає за активацію круїзу і включити систему (кнопки ON/OFF). За замовчуванням вона зазвичай вимкнена. Інформація про роботу круїз-контролю відображається на панелі приладів.
  • Розігнати автомобіль до потрібної швидкості. Врахуйте, що здебільшого робота системи неможлива на швидкостях менше 40 км/год.
  • Запустити роботу системи, натиснувши кнопку або важіль з написом SET/- або просто SET (залежно від конкретної моделі назва може відрізнятися).
  • Відпустити педаль акселератора – машина почне підтримувати швидкість без вашої участі.
Підрульовий перемикач круїз-контролю
Підрульовий перемикач круїз-контролю

Управління системою круїз-контролю може мати індивідуальні особливості, з якими варто ознайомитися в інструкції з експлуатації. Нерідко виробник закладає у систему безліч можливостей. Наприклад, збільшити або зменшити задану швидкість можна безпосередньо з керма. При короткому натисканні на + швидкість збільшується на 1 км/год, при більш тривалому – на 5 км/год. Аналогічно за допомогою кнопки “–” можна сповільнювати автомобіль. Натисканням на кнопку Resume систему можна повернути до початково заданого значення.

Включити круїз-контроль на автомобілі та почати ним користуватися – це лише половина справи. Важливо ще розуміти, як його вимкнути.

Відключення круїз-контролю зазвичай відбувається за наступних дій:

  • натискання на педаль гальма або зчеплення (якщо авто з МКПП);
  • натискання кнопки “пауза”;
  • спрацювання систем ESP або ASR;
  • переведення селектора “автомата” в положення N;
  • під час використання круїз-контролю водій може будь-якої миті перевищити запрограмовану швидкість, натиснувши на педаль акселератора. Наприклад, для здійснення обгону. В цьому випадку значення швидкості круїзу на дисплеї почне блимати. Після того як водій відпустить педаль газу, система повернеться до підтримки раніше заданої швидкості.
Кнопки управління системою круїз-контролю
Кнопки управління системою круїз-контролю

Типи круїз-контролю

Системи круїз-контролю прийнято поділяти на два види – пасивний (PCC) і адаптивний(ACC). За своїми можливостями вони дуже відрізняються.

Пасивний круїз-контроль (PCC)

Cистема пасивного круїз-контролю використовується вже протягом більш ніж півстоліття на різних транспортних засобах, але її можливості за сучасними мірками досить скромні. По суті такий «така система лише підтримує задану швидкість незалежно від зовнішніх факторів. Вона не відключиться сама, якщо перед машиною виникне перешкода. Зовсім інша справа – адаптивний (активний) круїз-контроль.

Активний круїз-контроль (ACC)

Активний або адаптивний круїз-контроль – набагато розумніша і досконаліша система. Цей вид круїз-контролю не просто підтримує задану швидкість, але й відслідковує швидкість автомобіля, який їде попереду, та тримає безпечну дистанцію до нього. По суті, переслідує автомобіль-лідер, оцінюючи відстань до нього та аналізуючи швидкість зближення та віддалення.

Кнопки управління системою адаптивного круїз-контролю
Кнопки управління системою адаптивного круїз-контролю

На відміну від звичайного круїзу, активний може задіяти для зменшення швидкості гальмівну систему або попередити водія про таку необхідність (автоматично використовується лише до 40% гальмівної потужності, решта 60% — прерогатива водія).

Спеціальний цифровий радар і процесор дозволяють автомобілю вибирати швидкість і дистанцію до машини, що рухається попереду. Якщо перед автівкою з’являється більш повільне авто, швидкість підлаштовується під нього автоматично. Коли дорога знову стає вільною, автомобіль повертається до заданої швидкості.

Найбільш сучасні системи адаптивного “круїзу” не лише відстежують відстань до іншого автомобіля, а й контролюють коректність руху машини щодо дорожньої розмітки, тобто можуть утримувати авто в своїй смузі руху. Головна перевага такої системи – підвищена безпека.

Коли заборонено користуватись круїз-контролем

Круїз-контроль не позбавляє водія необхідності контролювати дорожню ситуацію. До того ж, в умовах неможливості підтримки постійної швидкості через щільний або “рваний” трафік його експлуатація практично повністю забороняється.

В інструкціях з експлуатації до автомобілів прямим текстом йдеться, що вмикати круїз-контроль не можна в наступних випадках:

  • при надто щільному дорожньому потоці;
  • на аварійних ділянках доріг;
  • на дорогах із поганим зчепленням;
  • за будь-яких складних дорожніх умов;
  • при недостатній видимості (вночі, під час дощу, снігопаду, туману);
  • на звивистих дорогах;
  • на з’їздах та під’їзних шляхах.

Читайте також Розшифровка маркування шини. Що означають цифри і букви на шинах?

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.